Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kā pareizi plānot sava uzņēmuma attīstību un uzplaukumu

Efektīva biznesa pamatā ir rūpīga plānošana. Īpaši jau mainīgajā ekonomikas vidē, kurā ikviena uzņēmuma izdzīvošanu, attīstību un uzplaukumu galvenokārt nosaka uzņēmuma vadības spēja paredzēt kārtējās izmaiņas un laikus pieņemt lēmumus, kas ļauj efektīvi pielāgoties jaunajai situācijai.

 

Kādas finanšu plānošanas metodes izvēlēties un kā pareizi sagatavot budžetu uzņēmēji var uzzināt jaunajā grāmatā Finanšu plānošana uzņēmumā.

 

Grāmatu sērijā Praktiskie Padomi sadarbībā ar SEB banku klajā laidusi izdevniecība Lietišķās informācijas dienests.

 

Jaunā grāmata kā praktisks padomdevējs noderēs gan uzņēmumu finanšu speciālistiem, grāmatvežiem un vadītājiem īpaši mazajos un vidējos uzņēmumos, gan arī studentiem.

Finanšu plānošana uzņēmumā ir ceturtais jaunās grāmatu sērijas Praktiskie padomi izdevums. Šajā sērijā jau iznākušas grāmatas Darba strīdi un to risināšana, Veramies ciet un Strādā vesels un drošs!.

 

Finanšu plānošana ir uzņēmuma darbības un finansēšanas plānošanas galvenā sastāvdaļa. Tā palīdz formulēt veidus, kā sasniegt noteiktos mērķus, koncentrējot uzmanību uz galvenajiem elementiem investīciju, finanšu un saimnieciskās darbības politikā.

 

Grāmatā žurnāla Bilance redaktore, Biznesa augstskolas "Turība" asociētā profesore Dr.oec. Vita Zariņa un SIA Lietišķās informācijas dienests finanšu direktore Iveta Strēle soli pa solim, minot konkrētus piemērus, analizē finanšu plānošanas pamatprincipus uzņēmumos.

 

SEB bankas Uzņēmumu apkalpošanas atbalsta pārvaldes vadītāja Santa Purgaile: „Pēdējais gads ievērojamajai daļai Latvijas uzņēmumu bijis lielu pārmaiņu laiks. Svarīgi bijis ne tikai rūpīgi novērtēt līdzšinējo biznesa attīstību, bet arī meklēt iespējas šajā ekonomikas lejupslīdes ciklā nodrošināt pārdomātu darbības plānošanu, būtisku izmaksu optimizāciju un turpināt savu biznesu.

 

Turklāt lejupslīdes laiks paver arī daudz iespēju tiem, kuri tikai apsver ideju par savas uzņēmējdarbības uzsākšanu. Grāmata Finanšu plānošana uzņēmumā ir noderīgas informācijas, padomu, atziņu apkopojums, kas veido pamatzināšanas finanšu plānošanā un ir noderīgs pieredzējušo uzņēmēju un grāmatvežu ikdienas darbā.

 

Tajā pat laikā tas ir arī ceļvedis biznesa iesācējiem savu finanšu līdzekļu uzskaitē un kontrolē. Atbalstot jaunus uzņēmējus, SEB banka dāvina šo praktisko padomu grāmatu tiem klientiem, kuri, sadarbojoties ar SEB banku, uzsāk jaunā Uzņēmēja komplekta izmantošanu."

Atziņas un padomi no jaunās grāmatas:

Kā tad plānot: optimistiski vai pesimistiski? Nevajadzētu pieļaut pārlieku optimistiskus vai pesimistiskus plānus, jo abos gadījumos tiek kavēta uzņēmuma attīstība. Pārāk optimistiskas pārdošanas prognozes liek plānot papildu investīcijas, kas var nebūt efektīvas, turklāt šādu prognožu neizpilde veicina savstarpējos apvainojumus, zemu izpildītāju pašnovērtējumu un neapmierinātību. Ja plāni izstrādāti ļoti piesardzīgi, darbiniekiem nevajadzēs piepūlēties, lai tos izpildītu.

 

Katrs uzņēmums darbojas ar konkrētiem mērķiem, tomēr visiem uzņēmumiem ir arī kopīgs mērķis - apmierināt patērētāju vajadzības un gūt peļņu. Pareizi formulēts uzņēmuma mērķis palīdz plānošanas procesā. Būtībā mērķi ir uzņēmuma darbības virzienu orientieri, jo palīdz darbiniekam saprast to nozīmīgumu; mērķis ir saistīts arī ar motivēšanu, savukārt mērķu sasniegšana - ar atalgojumu.

 

Viena no visbiežāk sastopamajām saimnieciskās darbības plānošanas problēmām ir uzņēmuma vadības darbinieku negatīvā attieksme pret plānošanu un neizpratne par tās nepieciešamību. Bieži vien aizņemti ar tobrīd svarīgu problēmu risināšanu, darbinieki uzskata plānošanu par formālu un nevajadzīgu. Iespējamais cēlonis - motivācijas trūkums vai uztraukums par plānu neizpildi vai augstākā līmeņa vadītāja kontroli.

 

Ārējās vides faktori var būtiski ietekmēt uzņēmuma budžeta izpildes gaitu. Uzņēmums var pielāgoties, vadīt riskus, izmantot likumu nepilnības, konkurentu kļūdas, bet ne vienmēr uzņēmumam izdodas pretoties ārējiem apstākļiem vai ietekmēt tos. Kontrolējot budžeta izpildi, vadībai nepieciešams novērtēt, kādus šķēršļus radījusi ārējā vide, ko un kāpēc menedžeri darījuši noteiktos apstākļos un ko ne.

Lietotāju raksti