Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Spēles - tilts starp trim paaudzēm

 Erasmus+projekta "Spēles - tilts starp trim paaudzēm" iespaidu čemodāna atvēršanas svētki 7.sērija -  Rumānija

 Kad pie mums jau noskanējis pēdējais skolas zvans, tad projekta koordinatore Grundzāles pamatskolā Dace Kalniņa un skolotāja Dace Matule devās īsa laika mācību vizītē uz Tiberiu Morariu skolu Salvas ciematā Rumānijā. Tā bija septītā un pēdējā vizīte projekta ietvaros.

Rumānija ir liela valsts, ar vairāk nekā 22 miljoniem iedzīvotāju. Rumāņi ir zemnieku tauta, vismaz tā likās, braucot cauri Transilvānijas reģionam, jo jau piepilsētā katrā mājā, kas atradās ļoti tuvu cita citai un bija nelielas vienstāva ēkas, manījām vistas un cūkas, un nelielu mazdārziņu savām vajadzībām. (Kā pie mums pirms kāda laika.)

Skolas ir ļoti dažādas. Apmeklējot bērnudārzu, redzējām, ka visa uzmanība tiek veltīta bērnu vispārējai attīstībai, sociālajām prasmēm, sīkās motorikas pilnveidošanai, lai tikai 6 gadu vecumā sāktu apgūt lasīt un rakstīt prasmi. Lielākoties ir īsa laika grupiņas - tikai līdz 12.00 dienā. Ilga laika bērnudārzs (līdz 17.00) skaitās ekskluzīvs piedāvājums. Skolu mācību procesa dažādošanā ļoti iesaistās vecāku asociācijas.

Tradīcijas Rumānijā, it sevišķi lauku reģionos, ir dzīvas. Skolas organizētajā folkloras priekšnesumā skolēni dziedāja tautasdziesmas un dejoja tautas dejas paši savos, nevis skolas pirktos tautu tērpos, kas ir ļoti grezni, spilgti un krāsaini.  Arī klātesošās vecmāmiņas bija kā senos laikos: ar lakatiem galvās un priekšautiem. Turpat ārā gatavojām un āra maizes krāsnī cepām pīrāgus ar tradicionālo kazas vai aitu siera pildījumu.

Rumāņi ir ļoti viesmīlīgi un sirsnīgi, darīs visu, lai ciemiņi justos gaidīti un noteikti paēduši, porcijas vienmēr bija lielas un treknas, kā mēs jau teicām, ir pusporcija, porcija un rumāņu izmēra porcija.

Daba ir ļoti skaista, it sevišķi šajā gada laikā, kad ziedēja jasmīni, liepas, bija nopļauts jau pirmais siens, zaļajos pakalnos (mums tie jau ir kalni) ganījās lieli aitu ganāmpulki un ielejās savus brūnos dakstiņu jumtus sildīja lauku mājas. Pilsētā (bijām Bistricā un Transilvānijas lielākajā pilsētā Klužā-Napokā) pie katras mājas aug rožu dārzs: dažādu krāsu, izmēra, veida un visas smaržo. Bildē kaut vai visas! Tomēr zālājus pie mājām gan nepļauj, zāle līdz ceļiem.

Šajā reizē projekta dalībvalstu skolotāji stāstīja par savu valstu spēlēm, kurās nepieciešami rīki, un tām, kas var notikt īpašos laika apstākļos. Spēlētās "rīku" spēles bija "Kastaņu cīņa" (Ziemeļīrija), Kubs (Norvēģija), papīra lidmašīnas (Rumānija), gumijas (Itālija), virves vilkšana (Francija), gaisa pūķi (Turcija), koka vilciņš ar pātagu (Bulgārija, novuss (Latvija). Spēles ārā - Hapuc (Rumānija), krikets (Ziemeļīrija), gokarti no pakalna (Turcija), papīra kuģīši (Francija), koka bumbas (Itālija), norvēģi un latvieši stāstīja par dažādām aktivitātēm saistītām ar sniegu - slēpošana, braukšana ar ragaviņām, sniega vīru celšana. Visi bija aicinājuši spēles spēlēt (vai vismaz pamācīt) vecvecākus un vecākus.

Vizītes laikā notika arī izglītības konference, kurā prezentējām projekta ietekmi uz skolu, un visi atzina, ka projekta ietekme uz skolu noteikti ir pozitīva: skolotāji ir izveidojuši draudzības saites ar citu valstu kolēģiem un iepazinuši skolu un skolotāju ikdienu, skolai ir laba publicitāte un tā ir kļuvusi atvērtāka, projekta laikā bija daudz jauku brīžu kopā ar vecvecākiem un vecākiem, bija iespēja smelties viņu dzīves gudrības un apgūt prasmes un novērtēt pieredzi, arī skolēni ir atraduši vēstuļu draugus, attīstījuši savas sociālas prasmes un radošumu, piedaloties projekta aktivitātēs un spēlējot spēles. 

Vienā no vizītes dienām prezentējām arī projekta 2 intelektuālos rezultātus: "Sociālais mācību plāns" (Societal curriculum) un "Tradicionālo spēļu grāmatu". Grāmatā atrodamas 7 partnervalstu spēles dzimtajā un angļu valodā, kā arī QR kods uz video, kurā var noskatīties, kā šī spēle spēlējama. Katra valsts iesniedza 5 spēļu instrukcijas: lomu spēles, roku leļļu spēles, galda spēles, kā arī spēles ārā un iekšā. Grāmatā nav minētas visās valstīs pašas populārākās spēles, kā paslēpes, ķerenes, tautasbumba, cirks, riču raču, šahs, dambrete. Veidojot grāmatas saturu, konstatējām, ka lielākoties jau spēlē tās pašas spēles, tikai ar nelielām izmaiņām. 

 


Interešu izglītība