Turpmāk gada ienākumu deklarācijā var iekļaut izdevumus par māsām un brāļiem ar invaliditāti

Šogad, no 1. marta iesniedzot gada ienākumu deklarāciju par 2020. gadu, iedzīvotāji savos attaisnotajos izdevumos varēs iekļaut izglītības un ārstniecības izdevumus par savām māsām un brāļiem, kuriem ir noteikta 1. vai 2.grupas invaliditāte.

Attaisnotos izdevumus savā gada ienākumu deklarācijā viens par otru var iekļaut šādi ģimenes locekļi  – vecāki, vecvecāki, laulātais, bērni, mazbērni. Savukārt no 2021. gada 1. marta informāciju var iekļaut arī par māsu un brāli, kuriem ir noteikta 1. vai 2. grupas invaliditāte. Tomēr svarīgi, lai pašu maksājumu, par kuru tiek iesniegti dati, būtu veicis kāds no ģimenes locekļiem. Piemēram, izdevumu par brāli ar invaliditāti deklarē māsa, bet pašu maksājumu var būt veikuši arī vecāki vai vecvecāki.

Maksājumu apliecinošajā dokumentā – čekā, kvītī vai rēķinā – obligāti jābūt norādītam cilvēka vai viņa ģimenes locekļa vārdam, uzvārdam un personas kodam, kā arī maksājuma mērķim – attaisnoto izdevumu veidam (izglītība un bērnu interešu izglītība vai ārstniecības pakalpojums).

Iesniegt gada ienākumu deklarāciju, lai atgūtu pārmaksātos nodokļus par attaisnotajiem izdevumiem, var tikai tāds cilvēks, kurš konkrētajā gadā ir bijis iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) maksātājs– tas nozīmē, ir strādājis un no viņa gūtajiem ienākumiem maksāts IIN. Tātad, piemēram, nestrādājošas māsas vai brāļa, ja kam ir 1. vai 2. grupas invaliditāte, attaisnotos izdevumus savā deklarācijā var norādīt strādājošais brālis vai māsa, vai arī kāds cits strādājošs viņu ģimenes loceklis.

Dokumenti, kas pierāda brāļa vai māsas invaliditāti, deklarācijai nav jāpievieno.

Piemēram, Jānis 2020. gadā apmaksājis sava brāļa Olafa, kuram ir 2. grupas invaliditāte,  mācību maksu 900 eiro par mācībām Latvijas Universitātē. Šos izdevumus Jānis norāda savā 2020. gada ienākumu deklarācijā.

Arī 2020.gada ienākumu deklarācijā, deklarējot attaisnotos izdevumus par izglītību un ārstnieciskajiem pakalpojumiem un veiktajiem ziedojumiem un dāvinājumiem, tostarp politiskajām partijām, piemērojamā kopējā attaisnoto izdevumu norma vienam cilvēkam ir 600 eiro. Ja atmaksājamā summa pārsniedz minēto normu, atlikusī daļa pārceļas uz nākamo gadu un automātiski ielasīsies jau nākamā gada deklarācijā.

Kādos gadījumos vēl var brīvprātīgi iesniegt gada ienākumu deklarāciju?

Brīvprātīgi gada ienākumu deklarāciju, lai atgūtu pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli, var iesniegt, ja no algota darba ienākumiem par attiecīgo gadu ir maksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Tāpat to var iesniegt gadījumā, ja ir izveidojusies nodokļa pārmaksa saistībā ar gada diferencētā neapliekamā minimuma un progresīvās nodokļa likmes piemērošanu. Deklarāciju var iesniegt arī, ja gada laikā nav bijuši piemēroti nodokļu atvieglojumi, piemēram, par apgādībā esošām personām.

Cik ilgi var brīvprātīgi iesniegt gada ienākumu deklarāciju?

Brīvprātīgi gada ienākumu deklarāciju var iesniegt trīs gadu laikā. Tātad šogad to varēs iesniegt ne tikai par 2020. gadu, bet arī par 2019. un 2018. gadu, bet līdz 2021. gada 16. jūnijam – vēl arī par 2017. gadu.

Kā iesniegt gada ienākumu deklarāciju?

Gada ienākumu deklarāciju var iesniegt elektroniski, izmantojot VID EDS, vai arī sūtot pa pastu uz adresi: Valsts ieņēmumu dienests, Talejas iela 1, Rīga, LV-1978.

Lai deklarācijas iesniegšanas process noritētu iespējami ērti un raiti, VID aicina iesniegt deklarāciju elektroniski, jo tajā automātiski ielasās visi VID rīcībā jau esošie dati un aprēķinās maksājamās summas.

Aicinām jau tagad ievadīt pagājušā gada attaisnoto izdevumu čekus bezmaksas mobilajā lietotnē "Attaisnotie izdevumi". Tādējādi pats dokuments un tā apraksts nonāk VID EDS un glabājas tur līdz brīdim, kad izlemsiet iesniegt gada ienākumu deklarāciju. Tad atliek tikai tos pievienot deklarācijai no “čeku krātuves” un iesniegt deklarāciju.

Ikviens var pieslēgties EDS, izmantojot savas internetbankas lietotājvārdu un paroli, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto eID viedkarti vai VAS „Latvijas Valsts radio un televīzijas centra” izsniegto elektronisko paraksta viedkarti (e-parakstu).

Plašāka informācija pieejama VID tīmekļvietnes sadaļā “Gada ienākumu deklarācija”. Jautājumu un neskaidrību gadījumā aicinām iedzīvotājus zvanīt uz VID Konsultatīvo tālruni 67120000 vai arī uzdot savu jautājumu rakstiski VID EDS sadaļā “Sarakste ar VID”. Atgādinām, ka, zvanot uz VID Konsultatīvo tālruni 67120000, ikviens var saņemt arī personificētu konsultāciju, ja vien zvanot pieslēdzas VID EDS un nosauc tur redzamo kodu.

Bizness