Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Ne tikai skaista, bet arī ļoti vērtīga

Klāt viens no gada gardākajiem brīžiem – zemeņu laiks. Apetītelīgo ogu patēriņa iespēju ir milzum daudz. Tās ēdam svaigas, turpat dobē norautas, kopā ar pienu un desertos. Gatavojam arī krājumus ziemai – blenderējam, saldējam un taisām ievārījumu. Un labi, ka tā, jo tieši šīs ogas dod veselībai lielu labumu.

Nemeklē saldas ogas

Pircēji tirgū un sociālo tīklu sludinājumos bieži vien zemeņu audzētājiem jautā, vai ogas ir saldas. Taču tā nemaz nav jābūt! Zemenes reti ir saldas, jo satur daudz skābju, īpaši salicilskābi, tāpēc tās var izmantot kā vieglu sviedrēšanas un pretdrudža līdzekli.

Astoņas zemenes satur vairāk C vitamīna nekā viens apelsīns. Tieši skābākās ogas organismam ir noderīgākās, tāpēc tās nav ieteicams ēst kopā ar cukuru. Skābumu labāk samazināt, pievienojot piena produktus – krējumu, pienu. Turklāt, ja organismā C vitamīna ir pietiekami daudz, labāk uzsūcas dzelzs, kas ir vēl viena būtiska šo ogu sastāvdaļa. Tādējādi tās palīdz novērst anēmiju jeb mazasinību.

Taču zemenes satur vēl daudz citu minerālvielu un vitamīnu, kurus uzņemt svarīgi pēc ziemas-pavasara sezonas. Tajās ir C, E un B grupas vitamīnu, daudz mangāna, kālija, kalcija, vara, kobalta un molibdēna.

Palīdz cīņā pret vēzi

Zemenēs ir maz cukura un kaloriju. Tās palīdz notievēt, īpaši, ja sakrājušies tauciņi uz vēdera, un balina zobus. Zemā cukura daudzuma dēļ drīkst ēst arī visu tipu diabēta slimnieki.

Zemenes stimulē vielmaiņu un palīdz ātrāk atjaunot ķermeņa šūnas, novērst matu un nagu problēmas. Tās uzlabo ādas stāvokli, tajā skaitā mazina pūtīšu un krunciņu veidošanos, pigmentāciju, ko rada nepareizs uzturs, saules iedarbība un vides toksīni.

Sarkanās ogas satur pretnovecošanās flavonīdus – antocianīnu un katehīnus, kas samazina arī hronisku slimību attīstības risku, aizkavē ļaundabīgo audzēju attīstību.

Pētījumi rāda, ka zemenēs ir vielas, tajā skaitā elagona skābe, kas spēj bloķēt vēža šūnu veidošanos, nomāc tā progresēšanu un izplatīšanos.

Polisaharīdi kopā ar organiskajām skābēm veicina normālu zarnu mikrofloru un palīdz izvadīt toksīnus, novērš aizcietējumus. Ogu sastāvā ietilpst gana daudz skābeņskābes, ko organisms var izmantot kā enerģijas avotu.

Uzlabo seksuālo apetīti

Zemenes veicina asins plūsmas uzlabošanos organismā, nostiprina asinsvadus, līdz ar to mazina sirds un asinsvadu slimības, normalizē asinsspiedienu, samazina trombozes, sirdslēkmju, insultu risku. Tās uzlabo potenci, palielina libido un pat var dēvēt par dabas “Viagru”. Tāpat zemenes ieteicams ēst grūtniecēm, jo satur folskābi un var novērst augļa attīstības defektus.

Sārtās ogas vēlams lietot arī nieru un urīnceļu infekciju, kataraktas un citu acu slimību gadījumos. Acs tīklenes bojājumu attīstību palīdz novērst trīs zemeņu porcijas nedēļā – vienā porcijā ir astoņas vidēja izmēra ogas.

Ogas mazina iekaisumus, tāpēc palīdz pret sāpēm locītavās, aizkavē artrīta attīstību. Tās arī labvēlīgi ietekmē neiroloģisko veselību – palēnina stresa rašanos, uzlabo smadzeņu darbību, uztveres procesus. Līdz ar to mazinās vecuma demences, Alcheimera slimības un atmiņas zudumu draudi. Harvardas universitātes pētnieki secinājuši, ka, lietojot zemenes uzturā astoņas nedēļas ik dienu, īslaicīgā atmiņa uzlabojas par simt procentiem.

Var būt dzīvībai bīstamas

Lai arī zemenēm ir neskaitāmi daudz pozitīvo īpašību, ir cilvēki, kas tās uzturā nevar lietot alerģijas dēļ. Tā var veidoties arī “krusteniskas reakcijas” dēļ, piemēram, ēdot zemenes kopā ar vīnogām vai ķiršiem. Ir cilvēki, kas nedrīkst ēst svaigas ogas, bet kam to lietošana uzturā pēc karsēšanas nekādas problēmas nerodas.

Alerģija no zemenēm var izpausties gan vieglā formā, kā nātrene, iekaisums mutes apvidū, caureja, vemšana, gan ļoti smagā formā, kas izsauc pat elpas trūkumu un anafilaktisko šoku. Šī iemesla dēļ īpaši uzmanīgiem jābūt, piedāvājot sārtās ogas maziem bērniem. Ja kādam no vecākiem vai citiem radiem ir alerģija, iespējams, tā būs arī mazulim. Ideālā gadījumā vajadzētu konsultēties ar ārstu vai vismaz pirmoreiz iedot tikai pus ogu. Ja alerģisku reakciju nemana, pakāpeniski dienas

devu drīkst palielināt. Izmēģinājumu var veikt, dodot termiski apstrādātu ogu vai pievienojot to bērna iecienītajam ēdienam.

Otrs veselībai lielākais drauds veselībai saistīts ar pesticīdu daudzumu, tāpēc svarīgi izvēlēties bioloģiski audzētas zemenes. Lielākā daļa augu parasti tiek apstrādāti ar ķimikālijām, lai novērstu kaitēkļu un grauzēju iedarbību, jo zemenes veidojas tuvu zemei, ir mīkstas un saldas.

Der zināt

  • Viena glāze zemeņu nodrošina nepieciešamo C vitamīna dienas devu un apmēram deviņus procentus no folskābes dienas devas.
  • Jo tumšāka oga, jo vairāk tajā antioksidantu, tāpēc jāēd pilnīgi nogatavojušās zemenes, nevis gaiši sārtas, kādas bieži ieved no ārzemēm. Tomēr arī pārāk tumšas ogas nav veselīgas, jo jau gatavojas bojāties un zaudējušas lielu daļu vērtīgo īpašību.
  • Gada laikā ieteicams apēst vismaz trīs kilogramus ogu. Vēlams to darīt sezonas laikā, jo no septembra līdz aprīlim tirdzniecībā pieejamās zemenes tiek importētas lidmašīnās vai refrižeratoros un tādēļ speciāli apstrādātas, lai izturētu ilgo ceļu un uzglabāšanu.

Avoti: maniveselibasdati.lv, medicine.lv, santa.lv.

Zemeņu uzturvērtība (100 g):

Kalorijas 32

Ūdens 91%

Olbaltumvielas 0,7 g

Ogļhidrāti 7,7 g

Cukurs 4,9 g

Šķiedrvielas 2 g

Tauki 0,3 g

Avots: healthline.com.

Idejas, kā izmantot uzturā zemenes 

  • Notīri zemenes un pievieno tās vistas salātiem.
  • Pagatavo kokteili no svaigiem augļiem. Izmanto vīnogas, ananāsu, persikus un zemenes. Ja vēlies, kā saldinātāju izmanto nedaudz medus, ar ko pārlej gatavo maisījumu.
  • Sajauc zemenes ar grieķu jogurtu, pievieno nedaudz agaves nektāra un sasmalcinātas mandeles.
  • Ēd pilngraudu vafeles, pankūkas un auzu pārslas ar svaigām zemenēm, izmanto tās, cepot smalkmaizītes un mafinus. Sablenderējot augļus ar nelielu daudzumu ūdens, maisījumu var izmantot kā sīrupu pie desertiem un brokastu ēdieniem.
  • Iejauc sagrieztas zemenes spinātu salātos ar zemesriekstiem un kazas sieru.
  • Pārklāj tostētus pilngraudu beigeļus ar krēmsieru un zemenēm.
  • Pagatavo zemeņu un banānu smūtiju. Sablenderē nesaldinātas, saldētas zemenes ar banānu, pienu, kam ir zems tauku saturs, un ledu.

Avots: medicalnewstoday.com.

Zemeņu uzglabāšana

Izmanto tikai nebojātas ogas, notīri kauslapiņas. Zemenes ieliec noslēgtā traukā, lai samazinātu gaisa cirkulāciju. Ievieto ledusskapja aukstākajā nodalījumā, kas paredzēts dārzeņu uzglabāšanai, taču ne saldētavā. Izlieto trīs dienu līdz nedēļas laikā. Ja redzi, ka tas nebūs iespējams, jau laikus ogas pārliec saldēšanai paredzētā maisiņā un ievieto saldētavā. Tādējādi tās varēsi ēst kaut ziemā.

Avots: verywellfit.com

Dzīvesstils