Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Nesabalansēta uztura sekas var būt traģiskas

Nesabalansēts uzturs ir bīstams, un sekas var būt traģiskas, brīdina ārsti. Kāds 17 gadus vecs puisis, vairākus gadus ēdot absolūti neveselīgi, ticis pie nelabojamiem redzes bojājumiem – faktiski akluma. Viņa organismā bija nepietiekams B12 vitamīna daudzums, kas regulē gan fizisko, gan garīgo veselību.

Ēdienkartē – frī, čipsi un maize

Acu ārsti Bristolē konstatējuši, ka 17 gadus vecam puisim ir pasliktinājusies redze, pietuvojoties aklumam – iemesls ir nepietiekams, nesabalansēts uzturs, vēsta raidorganizācija BBC. Jaunietis pārticis teju tikai no frī kartupeļiem, čipsiem “Pringles” un baltmaizes, retumis apēdis arī kādu šķiņķa vai desas šķēli.

Žurnālā “Annals of Internal Medicine” rakstīts, ka puisis 14 gadu vecumā vērsās pie ģimenes ārsta ar sūdzībām par nogurumu un sliktu pašsajūtu. Viņam tika konstatēts vitamīna B12 deficīts, izrakstīti uztura bagātinātāji. Tomēr ārsta norādījumi netika ņemti vērā. Pēc trim gadiem ar sūdzībām par redzes pasliktināšanos viņš nonāca klīnikā Bristolē.

“Viņa uzturs katru dienu būtībā sastāvēja no porcijas frī vietējā ieskrietuvē. Viņš mēdza arī uzkost čipsus, dažreiz kādu baltmaizes šķēli, reti – šķiņķa šķēles. Un īsti nekādu augļu vai dārzeņu,” stāsta puiša ārstējošā ārste Denīze Atana. “Viņš to skaidroja ar nepatiku pret dažādām ēdiena tekstūrām. Frī kartupeļi un čipsi bijuši vienīgie, kurus viņš uzskatīja, ka ir spējīgs ēst.”

Dakteri pārbaudījuši jaunā vīrieša vitamīnu rādītājus un atklājuši, ka nepietiekams organismā bija gan B12, gan D, gan citi svarīgi vit­amīni, tāpat arī minerālvielas – varš, selēns.

Jāpiedāvā jauni ēdieni

Viņa svars nebija ne paaugstināts, ne pazemināts, taču nepietiekams uzturs bija darījis savu. “Kauli bija zaudējuši minerālus, kas viņa vecumā ir diezgan šokējoši,” atzīst ārste. Jaunajam vīrietim tika doti mākslīgie vit­amīni, viņš tika nosūtīts pie garīgās veselības speciālistiem.

Redzes rādītāji ļāva viņu reģistrēt kā “aklu”. “Viņa redzes lauka centrā ir akli plankumi. Tas nozīmē, ka viņš nevar vadīt auto, viņam būs ļoti lielas grūtības lasīt, skatīties televīziju un saskatīt sejas. Taču perifērā redze ir saglabājusies, tādēļ pārvietoties varēs paša spēkiem.

Uztura izraisīta optiskā neiropātija – tāda ir jaunā vīrieša diagnoze. Agrīnā stadijā tā ir ārstējama, taču vēlāk var novest pie neatgriezeniskiem redzes nerva bojājumiem.”

D. Atana norāda, ka šādi gadījumi ir ārkārtīgi reti, taču uzsver: vecākiem ir jāuzmana, vai viņu atvases uzņem pilnvērtīgu uzturu. Ja nu šādas pazīmes ir, jāmeklē speciālistu palīdzība. “Vislabākais ir neraizēties par vārgo ēšanu, tā vietā vajag mierīgi katrā maltītē piedāvāt vienu vai divus jaunus ēdienus, to sastāvdaļas,” iesaka veselības speciāliste.

Mākslīgie vitamīni var būt kā uztura papildinājums, taču nevar aizstāt veselīgu uzturu. Labāk vit­amīnus uzņemt ar daudzveidīgu un sabalansētu uzturu. Daktere atgādina, ka arī veģetāriešiem un vegāniem dažkārt rodas problēmas ar B12 vitamīna līmeni organismā.

Visvairāk – liellopa gaļā

Šā vitamīna trūkumu nereti piedzīvo cilvēki pēc 50 gadu vecuma – ķermenis vairs nespēj absorbēt šo vielu pietiekamā daudzumā, smēķētāji, cilvēki, kuri daudz lieto alkoholu, kā arī grūtnieces un bērni, vēstīts portālā “Medicine.lv”.

B12 vitamīna deficīts saistāms arī ar noteiktām saslimšanām, kuru gadījumā tiek lietoti atsevišķi medikamenti, piemēram, cukura diabētu vai policistisko olnīcu sindromu.

B12 vitamīnu visvairāk satur liellopa gaļa, īpaši aknas, tītara gaļa, austeres, vistas gaļa, forele, lasis. Vitamīns ir arī olās, piena produktos. Tiem, kuri uzturā nelieto gaļu, – raugs, ar šo vitamīnu bagātinātas brokastu pārslas, sojas dzērieni. Rauga pārslas, kas ir populāras veģetāriešu un vegānu vidū, var uzbērt uz gatava ēdiena, pievienot siera mērcēm, kartupeļu biezenim, zupām, makaronu ēdieniem, salātiem.


UZZIŅAI

B12 trūkums var izraisīt:

◆ nervu bojājumus

◆ vājumu un bezspēku

◆ tirpšanu

◆ neskaidru redzi

◆ drudzi

◆ apgrūtinājumu pārvietoties

◆ gremošanas traucējumus

◆ elpas trūkumu

◆ straujas garastāvokļa pārmaiņas

◆ atmiņas, koncentrēšanās un izpratnes traucējumus

◆ apetītes zudumu

◆ troksni ausīs


UZZIŅAI

B12 vitamīns palīdz:
◆ veidot sarkanos asinsķermenīšus

◆ aizsargāt nervu sistēmu

◆ sintezēt cilvēka DNS

◆ apgādāt ķermeni ar enerģiju

Dzīvesstils