Pēc veselības jāstāv rindā

Jau no 3. jūnija Latvijā pacientiem ir pieejami visi valsts apmaksātie plānveida ambulatorie un stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi.

Taču, cik reāli šos pakalpojumus ir saņemt, ja pacients zvana uz ārstniecības iestādi un piesakās rindā? Konkrēts piemērs – cilvēks, kurš nesen sazinājās ar Vidzemes slimnīcu Valmierā, lai pierakstītos uz  sirds ehokardiogrammas izmeklējumu, saņēma atbildi, ka  viņam šis izmeklējums būs iespējams tikai nākamgad.

Jāgaida 10 mēneši

SIA “Vidzemes slimnīca” valsts apmaksāti ultrasonogrāfijas un ehokardiogrāfijas izmeklējumi patiesi pieejami tikai nākamā gada aprīlī, “Ziemeļlatviju” informē ārstniecības iestādes sabiedrisko attiecību speciāliste Benita Brila. 

No 3. jūnija Vidzemes slimnīcā atkal ir pieejami uz karantīnas laiku atceltie valsts apmaksātie plānveida ambulatorie un stacionārie veselības aprūpes pakalpojumi, taču priekšroka tos izmantot  tiek dota iedzīvotājiem, kuriem šie pakalpojumi tika atcelti “Covid-19” pandēmijas noteiktās karantīnas dēļ. Reģistratūras darbinieces turpina ar viņiem sazināties, lai vienotos par piemērotāko vizītes laiku. Pirmreizējiem klientiem (iedzīvotājiem, kuri rindā piesakās tikai tagad) jārēķinās ar gaidīšanas laiku, kas atkarīgs no speciālistu pieejamības. Pie konkrētiem speciālistiem gaidīšanas rindas var būt garākas, brīdina Vidzemes slimnīcā.

SIA “Vidzemes slimnīca” dermatologs, ginekologs, pulmonologs, otorinolaringologs, onkologs un ķirurgs pieejami jau nākamās konsultācijas laikā, taču vairākas dienas būs jāpagaida uz endokrinologa konsultāciju. Bērnu ķirurgs pieejams pēc aptuveni 14 dienām. Rentgena izmeklējumi pieejami dažu dienu laikā, bet valsts apmaksāti ultrasonogrāfijas un ehokardiogrāfijas izmeklējumi pieejami nākamā gada aprīlī.

Darbu atsākuši arī Vidzemes Rehabilitācijas centra speciālisti. Ambulatori atkal pieejamas fizikālās terapijas un fizioterapijas nodarbības, ūdensdziedniecības procedūras, ergoterapeita un audiologopēda pakalpojumi, masāžas, fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārsta konsultācijas gan pieaugušajiem, gan bērniem. Pacientiem, kuriem karantīnas dēļ tika pārtrauktas rehabilitācijas procedūras un nodarbības, jauns nosūtījums uzsāktās terapijas turpināšanai no ārsta nav nepieciešams. 

“SIA “Vidzemes slimnīca” pakalpojumi tiek sniegti, ievērojot visus drošības pasākumus inficēšanās riska mazināšanai, proti, pakalpojumus var saņemt tikai pēc iepriekšēja pieraksta, pacientiem jālieto sejas aizsargmaskas, jāievēro distancēšanās un precīzs laiks speciālistu apmeklējumam un izmeklējumiem. Speciālistu un procedūru kabinetos pieejami roku dezinfekcijas šķīdumi,” norāda B. Brila.

Vairāk informācijas var uzzināt un pieteikties pie SIA “Vidzemes slimnīca” speciālistiem, zvanot uz tālruni 64202601 vai 64202603 vai sazinoties elektroniski www.vid­zemesslimnica.lv/e-pieraksts.

Vietnē http://www.vmnvd.gov.lv/lv/rindapiearsta.lv var uzzināt, kuras ārstniecības iestādes sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus un kur tos var saņemt ātrāk.

Kur zvanīt, ja ir problēmas?

Neskatoties uz to, ka valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana ir pilnībā atjaunota, Nacionālais veselības dienests (NVD) skaidro, ka  ārstniecības iestādēs pacientu apkalpošanas temps šobrīd ir ievērojami lēnāks, nekā tas bija iepriekš, jo līdz ar pakalpojumu atjaunošanu ir ieviesti stingrāki piesardzības pasākumi un tiek saglabātas stingras epidemioloģiskās drošības prasības.
Gadījumos, ja ārstniecības personas vai ārstniecības iestādes atsakās veikt pierakstu uz valsts apmaksātajiem pakalpojumiem vai nepieciešama precīzāka informācija par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, iedzīvotāji aicināti zvanīt NVD uz bezmaksas klientu apkalpošanas tālruni 80001234 vai rakstīt e-pastu [email protected].

NVD aicina pacientus kopā ar ģimenes ārstu vai ārstējošo ārstu izvērtēt, kādi veselības aprūpes pakalpojumi šobrīd  ir nepieciešami. Īpaši būtiski tas ir personām, kuras ir vecākas par 60 gadiem, un personām ar novājinātu imunitāti, kurām “Covid-19” infekcija var izraisīt smagas sekas. 

Gadījumos, ja veselības stāvoklis pasliktinās, jāsazinās ar savu ģimenes vai ārstējošo ārstu, lai lemtu par turpmāko rīcību, savukārt dzīvībai kritiskā situācijā jāzvana Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam uz tālruni 113. Ja nav pieejams savs ģimenes ārsts vai veselības problēmas parādās ārpus ārsta darba laika, par savu veselība stāvokli un nepieciešamajiem veselības aprūpes pakalpojumiem var konsultēties, zvanot uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001, kas darbojas visu diennakti vai, iepriekš piesakoties, apmeklēt dežūrārstu.

Dzīvesstils