Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Treniņš gan omītei, gan profesionālam sportistam

Dzirdēts par tādu jēdzienu kā TRX treniņi, bet ko šie trīs burti īsti nozīmē un kas ar to var nodarboties – jautā kāda lasītāja. Atbildes sniedz SIA “Liepājas Kustību telpa” īpašniece, vadītāja, trenere, fizioterapeite Guna Jēkabsone.

Kas tad īsti ir TRX?

Tas ir funkcionālais treniņš, izmantojot savu ķermeņa masu. Mēs izpildām kustības, ko pielietojam ikdienā – gan pietupstamies, gan ceļamies, gan pagriežamies un tā tālāk. Treniņi notiek, izmantojot piekares sistēmas, un jebkura vingrinājuma laikā cilvēks atrodas noteiktā slīpumā pret grīdu. Līdz ar to tiek nodarbināts viss ķermenis, bet vienu muskuļu grupu nodarbinām vēl papildus. Lai būtu skaidrāk saprotams – piemēram, trenažieru zālē guļus stāvoklī tiek trenēti tikai krūšu muskuļi.

Vai treniņi ir balstīti uz stiepšanās un ķermeņa noturēšanas vingrinājumu principiem?

Galīgi nē! Tā ir dinamiska slodze.

Kādai vecuma grupai tad šis treniņš ir piemērots?

To var darīt gan septiņdesmitgadīgas sievietes, gan augstas klases sportisti. Vingrinājumu grūtības pakāpi iespējams variēt un daudz vairāk, nekā, piemēram, izmantojot hanteles. Ar TRX var nodarboties arī bērni. Taču viņiem vēl ir ļoti elastīgas locītavas, gribas visu ātrāk izdarīt, nav būtiski, vai pareizi, tāpēc vairāk jāpievērš uzmanība, lai negūtu traumas.

Ko vispār nozīmē burtu savienojums “TRX”?

Tas ir nosaukums firmai, kura izgatavo piekares sistēmas, ko izmanto vingrinājumu veikšanai. Ne Jūtūbē, ne Instagramā neesmu redzējusi, ka būtu izdomāta tikpat laba alternatīva. Protams, ir pakaļdarinājumi, bet lielākā daļa no tiem nav tik ērti kā oriģināli.

Kādi ir galvenie nosacījumi, lai sāktu nodarboties ar TRX?

Es vienmēr noskaidroju, kāds ir cilvēka veselības stāvoklis, fiziskā sagatavotība. Ja ir izteikti paaugstināts asinsspiediens, lieto specifiskus medikamentus, nesen bijušas traumas, akūtas operācijas, grūtniecība, iesaku labāk nodarboties ar lēno vingrošanu. Tieši ar to vai individuālu nodarbību arī ieteicams sākt, lai varētu novērtēt klienta spējas un secināt, vai cilvēks ir gatavs TRX treniņam grupā.

Kas ir galvenie ieguvumi, treniņos izmantojot TRX?

Mobilitāte, stabilitāte un spēks. Ir klienti, kas salīdzina – šeit stundā iegūst daudz vairāk nekā divtik ilgā laikā trenažieru zālē. Patērē daudz vairāk enerģijas, visas nodarbības laikā ir vienmērīgāka, augstāka pulsa frekvence, cilvēks izlādējas, atstāj negatīvo enerģiju, aiziet mājās un jūtas labi.

Taču mobilas un stabilas locītavas, kas kustas ar noteiktu spēku, ir jebkura sporta pamats. Neviens vingrošanas veids būtiski neatšķiras, ja treneris seko, lai klients visus vingrinājumus izpilda pareizi.

Galvenais ir – kas kuram patīk.

Viss atkarīgs no tā, ko cilvēks vēlas sasniegt – vai grib koncentrēties uz spēku, kas panākams trenažieru zālē, vai uz veiklību, kas notiek šādā nodarbībā, vai uz izturību skrienot, peldot.

Esmu dzirdējusi par gadījumiem, kad cilvēks cenšas nomest svaru, tāpēc gan skrien, gan iet uz trenažieru zāli. Taču rezultāts iznāk pretējs, jo zālē muskuļu masa tikai pieaug.

Pirmajā telefonsarunā parasti noskaidroju, ar kādu mērķi cilvēks grib nākt uz manām nodarbībām. Ir arī tādi, kas vēlas nomest lieko svaru. Taču es uzskatu, ka 99 procentos gadījumu šie cilvēki patiesībā nav gatavi ar to cīnīties. Protams, muskuļi palīdz samazināt tauku daudzumu, bet jebkurā gadījumā ir jādomā par pareizu uzturu. Ja dzīsim sevi zālē, bet mājās turpināsim ēst neveselīgi, nekas nemainīsies. Lielai daļai to ir grūti saprast.

Loģiski, cilvēks kustoties patērē vairāk enerģijas un kaloriju, bet TRX nav sporta veids svara nomešanai. Ir vingrinājumi, piemēram, uz vienas kājas. Ja cilvēks ir apvēlies, nebūtu loģiski nomocīt locītavas, kas nav gatavas šādai slodzei. Tad jāsāk ar lēno vingrošanu. Lai samazinātu ķermeņa masu, cilvēkam jāzina, kādā pulsa frekvencē jāstrādā. Internetā var atrast vietnes, kur to izrēķināt. Lielākajai daļai cilvēku pat nebūtu, piemēram, jāskrien, bet ātri jāsoļo.

Vairākkārt pieminējāt traumatismu…

Ļoti daudzos vingrinājumos TRX treniņā balsts ir diezgan labils – iekarināta viena vai abas kājas, cilvēks atrodas slīpi pret grīdu –, un tad, protams, strādā līdzsvara muskuļi. Ja sevi nenotur, neprot pasargāt, protams, var iegūt traumas. Taču traumu risks pastāv jebkurā sporta veidā. Tās var gūt, muskuļiem plīstot, gan trenažieru zālē, gan skrienot.

Tas nozīmē, ka vienmēr jādara ar prātu.

Sievietēm parasti tas ļoti labi sanāk, bet vīrieši pirmajās TRX nodarbībās bieži vien saforsē. Viņiem gribas lielāku tempu, gribas pierādīt sev, ka var, un kļūst slikti. Gadu gaitā slodzi klienti iemācās variēt paši.

Internetā piedāvā aprīkojumu iegādāties arī pašiem, lai darbotos mājas apstākļos. Ko par to sakāt?

Ja cilvēks ilgstoši ir trenējies, zina pamatlietas, ko drīkst, ko ne, vai arī pats ir fizioterapeits, treneris, noteikti var pirkt siksnas un mājās vingrot. Bet neiesaku to darīt, ja cilvēks neko nesaprot no šī sporta veida. Tā būs lieka naudas izmešana.

Es, protams, varu arī iemācīt vingrojumu kompleksu, ko var mājās pildīt, bet, nemainot vingrinājumus un slodzi, cilvēks nejutīs progresu. Pirmo mēnesi viss būs jauki, bet jau nākamajā kļūs garlaicīgi, jo uzdevumi kļūs pārāk vienkārši. Cilvēks mājās pats nemāk īstajā brīdī slodzi mainīt, lielākoties paliek slinks. Ja kāds nepasaka, ka dibenu vajag pacelt augstāk vai nedaudz taisnāku muguru, pilda, kā ērtāk. Protams, tas neattiecas uz visiem. Ja mājās ir spogulis, tam var sekot līdzi.

Tā var būt kā tāda dārga rotaļlieta, kas ir nopirkta, vadoties no impulsa, un ātri apnīk.

Kāpēc pirkt TRX siksnu par aptuveni divsimt eiro, ja vari iekarināt lecamauklu durvīs un darīt tieši to pašu? Protams, tā var būt modes lieta, prestiža jautājums.

VĒSTURE

/ Metodi 1990. gadā izgudroja amerikānis Rendijs Hetriks. Dienējot jūras spēkos, viņš izdomāja, ka no vecas cīņu jostas un izpletņu auklām var izveidot vingrošanai lietderīgu iekārtu, kurai ir viens piekares punkts.

/ Laika gaitā viņš izveidoja konceptu, iesaistīja draugus, un 2001. gadā šo sistēmu sāka ražot pārdošanai.

/ Piekares sistēma milzu ātrumā guva popularitāti ne tikai ASV, bet arī Eiropā.

Avots – trxtraining.lv

Kā notiek TRX treniņš?

/ Viena nodarbība ilgst aptuveni stundu.

/ Vispirms ir iesildošā daļa, tālāk seko aktīvais treniņš ķermeņa augšdaļai, kājām, balsta sistēmai, vēdera muskulatūrai, noslēgumā – atsildīšanās, izstaipīšanās, lai nomierinātu sirdsdarbību.

/ Viena nodarbība grupā dažādos fitnesa centros maksā vidēji sešus līdz 10 eiro.

/ Pietiek ar vienu, diviem treniņiem nedēļā.

/ Nepieciešams ērts sporta tērps – krekliņš, mīkstas, elastīgas bikses vai šorti, kas negriežas augšstilbos. Citādi, uztaisot dziļu izklupienu, nebūs ērti. Kājās vislabāk vilkt telpām paredzētas botes. Neder skriešanas apavi, jo tiem slīd zole.

Dzīvesstils