Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Šogad pirmoreiz ķirsis ir uzziedējis un drīz gaidāmas pirmās ogas

2. Klasiskās dramaturģijas starptautiskajā teātru festivālā "Ķiršu dārzs" Balvos piedalījās arī Valkas pilsētas teātris un ieguva Galveno balvu. Pirms pieciem gadiem "Ziemeļlatvija" rakstīja, ka Valkas teātris Balvos pie kultūras centra iestādīja ķirsi. Šogad pirmoreiz šis kociņš ir uzziedējis un drīz gaidāmas pirmās ogas.

 

"Vispatīkamākais bija tas, ka festivāla balvu saņēmām līdzās mūsu iestādītajam ķirsim. Tas bija aizkustinoši," atceras teātra vadītājs Aivars Ikšelis. Festivālā piedalījās visu trīs Baltijas valstu, kā arī Krievijas teātru trupas, pavisam skatītāji un eksperti redzēja 18 izrādes.

 

Festivālu vērtēja un ar režisoriem runāja teātra zinātniece Jevgēņija Rozanova no Maskavas un Latvijas Kultūras akadēmijas rektors Jānis Siliņš. Valcēnieši festivālam piedāvāja Andreja Zinčuka monolugu "Vientulības gaisma". Tajā spēlē aktieris Jurijs Mencis. Lugu izrādīja gan latviešu, gan krievu valodā.

 

 

Rudenī šo darbu paredzēts izrādīt Sibīrijā, kur valcēnieši uzaicināti piedalīties kādā no teātru festivāliem. "Vērtīgākais šajā festivālā bija tas, ka satikās daudzu spēcīgāko teātru režisori. Šie eksperti vērtēja teātru situāciju Latvijā. Viņuprāt, mūsu teātros, jo īpaši dramatiskajos kolektīvos ir parādījusies aplama tendence - izvēlēties iestudēšanai sliktus, mākslinieciski virspusējus darbus ar domu, ka mums pašiem patīk un tātad arī skatītājam patiks," stāsta A. Ikšelis.

 

 

Otra aplamā tendence esot izvēlēties pagājušā gadsimta 60. - 70. gados rakstītus darbus, kas tolaik bija aktuāli. Diemžēl parasti ne režisoram, ne aktierim nav nekā jauna sakāma un iznākumā redzam nožēlojamu atgremošanu. Vadošie Latvijas režisori uzskata, ka nepieciešama lielāka atvērtība mūsdienu autoriem, kaut gan labi zinām, ka mūsdienu dramaturģijas darbus iestudēt ir grūti.

 

J. Rozonova par Valkas trupu sacīja, ka to esot grūti vērtēt kopējā festivāla kontekstā. "Viņi neiederas nevienā no zināmajiem plauktiņiem, jo ir ar pavisam īpatnu rokrakstu, kas veidojies ilgstoši. Skatītājiem nav iespēju atpūsties, jo visu laiku jādomā un jāanalizē uz skatuves sacītais. Simbols un vārds ir blīvi saistīti," uzskata teātra zinātniece.

 

 

A. Ikšelis domā, ka tieši tāpēc valcēniešiem piešķirta Galvenā balva. Viņaprāt, slikti ir tas, ka arī teātra pasaulē, gluži tāpat kā citviet, viss komercializējas. "Mēs jau varam gadu, divus vai trīs ēst saldās ledenītes, taču agrāk vai vēlāk šis saldums apriebsies. Ko ēdīsim pēc tam?" jautā Kultūras akadēmijas rektors. Diemžēl pašlaik Latvijas amatierteātri visus baro ar ledenītēm (lētiem mūzikliem un prastām ziņģēm), nedomājot par priekšdienām.

 

A. Ikšelim kā režisoram patika atklātā un analizējošā saruna par mūsdienu teātra lietām. Festivālā trīs dienās notika 18 izrādes, un jau pirmajās divās tās redzēja vairāk nekā 800 skatītāju. "Kad bija karš, cilvēki dziedāja koros, spēlēja teātri un arī tagad, kad jāpārdzīvo grūtie laiki, ļaudis meklē citādu pasauli mākslinieciskajā pašdarbībā, lai gūtu kādu saskanīgu dzīves līdzsvaru," prāto teātra režisors.

Kultūra un Izklaide