SODOT FLIKU PATIESĪBĀ SODA LATVIJU 4

AIR BALTIC –MĪTI UN PATIESĪBA Ir pamats cerēt,ka otrdien tiks atrisināta Air Baltic ļoti ieilgusī sāga un šī Latvijai tik ļoti svarīgā kompānija varēs atsākt normālu darbu. Vai varēja citādāk ? Kādi ir Air Baltic problēmu iemesli ? Vai...

Zinošākam lasītājam varbūt liksies, ka rakstu par elementārām -katram domājošam cilvēkam zināmām un saprotamām lietām – taču sabiedrības lielas daļas nosakņojums, žurnālistu viedokļi ,valdošo politiķu izteikumi un ,galvenais, rīcība rāda ,ka kopainu ,cēloņus un sekas viņi nespēj vai negrib saskatīt.

 

UZTICĪBA- GALVENAIS!

Aviācijas bizness vienā ziņā ir ļoti līdzīgs banku biznesam. Pat visstiprākā banka nespēs strādāt ja tā pazaudēs klientu ticību par spēju jebkurā mirklī izpildīt savas saistības. Cilvēki metas uz banku izņemt noguldījumus, kontus pārceļ uz citu banku un ,protams, neiegulda jaunus līdzekļus. Dažreiz pietiek ar nepamatotām ,pat speciāli palaistām , baumām ,lai banka aizietu pa skuju taku , vai arī ,lai to mestos glābt valsts institūcijas. Bet drošības dienesti meklē baumu izplatītājus.

 

Arī aviācijas biznesā ir līdzīgi. Klienti var izvēlēties dažādas aviokompānijas, lai nokļūtu galamērķī. Viņu izvēli nosaka cena ,serviss ,laiks ,nelielai daļai-patriotisms ,bet pats būtiskākais ir un paliek uzticamība.

 

Kurš gan samaksās naudu uz priekšu ja neticēs ,ka reiss notiks ? Labāk samaksāt dārgāk, varbūt ceļā pavadīt ilgāku laiku ,bet zināt ,ka galā tiksi – nevis bažīties vai reisu atcels īsi pirms izlidošanas.

Tāpēc aviokompānijas ir visievainojamākās divos gadījumos : 1)vairāki negadījumi ,katastrofas pēc kārtas (cilvēki mazāk pērk biļetes dēļ bailēm ,ka ar drošību nav viss kārtībā);

 

2) finanšu situācijas dēļ ir pamats apšaubīt spēju nodrošināt regulāros lidojumus. Ekonomikas ministra Kampara paziņojums un pēc tam sekojošie akcionāru ķīviņi un stīvēšanās ir spilgts piemērs kā nedrīkst rīkoties. Katrs šāda veida paziņojums un neveiksmīgas sarunas ,valdības lēmuma atlikšana pasliktina Air Baltic reālo finanšu situāciju ,jo cilvēki negrib riskēt ,ka viņu iegādātās biļetes nenodrošinās iespēju nonākt galapunktā un tāpēc izvēlas citas alternatīvas.

 

Nauda kompānijai ienāk aizvien mazāk, grūtāk norēķināties ar piegādātājiem, kreditoriem, strādājošajiem. Aizvien grūtāk nodrošināt visus reisus ,jo to pasažieru skaits augšminētās neuzticības dēļ rūk .Beigu beigās tas noved pie daļas reisu slēgšanas ,kas savukārt izraisa ķēdes reakciju palikušajos maršrutos (arī šeit cilvēki negribēs vairs riskēt ). Rezultātā paliek tikai tie pasažieri, kuriem nav citas alternatīvas. Baltijā tādu nav daudz... Un par viņiem pacīnīsies arī citas kompānijas.

 

Igauņu draugi man stāsta,ka jau labu laiku Igaunijas tūrisma aģentūras nerekomendē iegādāties Air Baltic biļetes,jo nevar garantēt ,ka reiss notiks.Tas nozīmē,ka Igaunijā vien katru dienu Air Baltic zaudē tūkstošiem eiro potenciālo ieņēmumu. Noteikti līdzīgi ir citās valstīs.

 

VAI ZAUDĒJUMI VIENMĒR IR PROBLĒMA?

Kampars savu skaļo demaršu pamatoja ar to ,ka pēc viņa rīcībā esošajām ziņām Air Baltic strādā ar lieliem zaudējumiem. Vai zaudējumi vienmēr ir problēma? Katrs ,kurš saprot ekonomiku ( un ekonomikas ministram taču to vajadzētu saprast ) zin , ka kompāniju atsevišķās attīstības fāzēs zaudējumi ir ierasta, neizbēgama ,pat plānota lieta .

 

Būtiski atjaunojot gaisa floti ,agresīvi verot vaļā jaunus maršrutus, investējot līdzekļus blakusnozarēs (kas nesīs peļņu nākotnē ) zaudējumi ir loģiski un pamatoti. To visu darīja Air Baltic. Darīja pareizi ,jo savādāk pārdalīt tirgu un pastumt malā lielākos konkurentus nav iespējams. Plus vēl sezonalitāte – aukstajos mēnešos lielākā daļa aviokompāniju strādā ar mīnusiem.

 

Svarīgākais ir naudas plūsma. Kamēr ikdienas ieņēmumi pārsniedz ikdienas izdevumus ( ir pozitīva naudas plūsma) –viss ir kārtībā. Piedevām aviobiznesā šī pozitīvā naudas plūsma ir jāvērtē gada griezumā ( sezonalitātes dēļ ).

 

Skaļi paziņojumi, ķildas ,nespēja pieņemt ātrus lēmumus ir tas ,kas šobrīd Air Baltic naudas plūsmu ir padarījis negatīvu. Un tā jau ir liela problēma. Augoša problēma. Vainot pie šīs situācijas Fliku ir jocīgi. Viņš ir personīgi ieinteresēts,lai Air Baltic strādātu ar peļņu. Kampars, Dombrovskis, Augulis , jā, arī ārkārtas vēlēšanas , varbūt vēl citi publiski nezināmi faktori (piemēram, konkurentu vai potenciālo pircēju lobijs ) ir vainīgi pašreizējā situācijā.

 

Jo ilgāk valdība nespēja vai negribēja pieņemt lēmumu ,jo reālie ( ne grāmatvediskie ) zaudējumi kļuva lielāki, Air Baltic ( līdz ar to arī valstij piederošo kapitāldaļu ) vērtība – mazāka. Ja gada sākumā valdība būtu pieņēmusi lēmumu pārdot sev piederošās daļas (protams ,ar nosacījumu ,ka bāzes lidostai 20 gadus jābūt Rīgai ,minimālo maršrutu skaitu utt. ), Latvijas valsts būtu ieguvusi pieklājīgu naudas summu ( 50 – 100 miljonus noteikti ).Tagad tai līdzvērtīga summa jāiegulda . Iespējams,nākotnē savas daļas būs jāpārdod jau par daudzkārt mazāku ciparu. Kurš par to atbildēs? Izskatās ,ka neviens. Precīzāk, par grēkāzi taisīs Fliku ( tas jau notiek labu laiku ).

 

FLIKA GRĒKI

Flika divi lielākie nāves grēki ir tas ,ka viņš iemācījies latviešu valodu – iesaistījās Latvijas sabiedriski –politiskajā dzīvē, un visu prātu, zināšanas ,enerģiju ,laiku ,savu naudu (ieskaitot personīgos galvojumus ) ieguldīja Air Baltic attīstībā. Tā teikt, visu uzlika uz vienas kārts. Un kad šo kārti viņam gribēja noņemt vai samazināt tās vērtību- aktīvi tam pretojas.

 

Iedomāsimies situāciju ,ka Fliks visu laiku rezidētu Vācijā. Runātu tikai ar tulka starpniecību. Ap viņu atrastos vēl bariņš tik pat labi atalgotu ārzemnieku. Vai Latvijas sabiedrību tad uztrauktu cik viņš Air Baltic pelna gadā ,kas ir viņa biznesa partneri ? Nē. Ārzemnieki latviešus nesatrauc. Tas ir normāli ,ka viņi pelna daudz un dažreiz uz īsu brīdi parādās tālrāža ekrānā vai uz glancēta žurnāla vāka.

 

Fliks gāja citu ceļu. Iemācijās latviski ,aktīvi iesaistījās sabiedriski politiskajā dzīvē.Atļāvās pat kritizēt „godīgā „ spārna politiķus. Fliku mēs sākām uztvert kā savējo. Kā latvieti. Bet savējais nedrīkst tik daudz pelnīt, nedrīkst būt tik sekmīgs kad citiem klājas slikti.

 

Tas,ka veiksmīgs menedžeris sev piederošās kompānijas daļas iegūst ar kredīta palīdzību un pēc tam šo kredītu atdod saņemot augstu atalgojumu ir vispāratzīta, pareiza biznesa prakse. Tas bija jāpasaka Dombrovskim ( ja Kampars to nespēja ) tad kad sākās ažiotāža ap Flika atalgojumu. Taču pietrūka dūšas ,bet varbūt arī gribas. Žurnālisti ar prieku norija pamesto ēsmu un Flikam pāri pārbrauca ar ceļa rulli. Faktiski tad jau viņa liktenis bija izlemts. Lai ko valdība lemtu vai nelemtu – vainīgs ir viens – Fliks.

Otrais grēks. No mazas ,nenozīmīgas avio kompānijas, kas nogādāja pasažierus no Rīgas līdz nopietnajām lidostām (pamatā Kopenhāgenu un Helsinkiem ) Air Baltic Fliks padarīja par nopietnu spēlētāju Eiropas aviācijas biznesā, vērā ņemamu konkurentu gan Finnair , gan SAS, gan citām kompānijām, kuras ,protams ,par to nepriecājās.

 

Fliks izveidoja saistītu kompāniju ķēdi , kas nodarbojas ne vien ar lidojumu apkalpošanu ,bet arī taksometru un citiem transporta pakalpojumiem , viesnīcu ,ceļojumu ,loģistikas biznesu utt. Jāpiezīmē ,ka tieši šādā veidā strādā arī citas sekmīgas zemo un vidējo cenu aviokompānijas. Iespējams ,ka vienīgi Fliks pārzina visas šī biznesa nianses un naudas plūsmas. Iespējams ,šī straujā attīstība bija iespējama ieguldot arī aviācijas biznesā iegūto naudu –nevis atdodot to dividendēs valstij apēšanai ( kā tas pēdējos gados notiek ar citām valstij pilnīgi vai daļēji piederošām kompānijām ).Tādā ziņā Fliks noteikti nebija un nav ērts partneris. Ass, nepiekāpīgs, prasīgs, zinošs.

 

Jo vairāk tāpēc ,ka valsts tieši pēdējos gados ir tikai likusi sprunguļus riteņos aviobiznesa attīstībai. Valdība nobremzēja vairākus lidostas attīstības variantus (ieskaitot jauno termināli un otro skrejceļu ).Atteicās no simtiem miljoniem vērtām privātām investīcijām (savu naudu Rīgas lidostā bija gatavi ieguldīt gan turki ,gan amerikāņi, gan vācieši ), bet šogad lēnā garā iznīcināja Flika mūža darbu un vienu no Latvijas tautsaimniecības veiksmes stāstiem –Air Baltic.

 

Pašu Fliku padarot par noziedznieku vai vismaz neveiksmīgu biznesmeni. Flikam tam vajadzētu brīvprātīgi piekrist ? Prasība Flikam pamest uzņēmuma vadību ,līdz ar to bremzēja lēmuma pieņemšanu.jo vairāk tāpēc ,ka jauna vadītāja nemaz nav.to vēl meklēs. Atstāt kuģi bez kapteiņa vētras laikā – tā saprātīgs saimnieks nerīkojas. Privātie akcionāri šim ultimātam piekrita tikai tāpēc, lai glābtu kompāniju.

 

VEIDOT JAUNU AVIOKOMPĀNIJU ?

Ideja veidot jaunu nacionālo aviokompāniju bija vai nu blefs ,vai veids kā veikt tirgus pārdali par labu citām konkurējošām aviokompānijām. Pirmkārt ,ieguldījumi veidojot jaunu kompāniju nav mazāki nekā glābjot air Baltic. Drīzāk lielāki. Otrkārt, rentablie maršruti tukši nestāvēs .Kopējais pasažieru skaits aviobiznesā Eiropā ekonomiskās recesijas laikā būtiski neaug ,tāpēc notiek nežēlīga cīņa par to kurš šos pasažierus apkalpos. Vēlreiz iespiesties šajā tirgū būs ļoti grūti.

 

Tas prasīs daudz naudas ,laika arī veiksmes . Piedevām blakusbiznesi nereti ir tie ,kas dod lielāko peļņas daļu. Balstoties tikai uz vietējiem pasažieriem atgriezīsimies 10 gadus vecā pagātnē ,kad no Rīgas tiešo lidojumu un izdevīgu savienojumu bija ļoti maz. Tāpēc versija par jaunas aviokompānijas veidošanu drīzāk uzskatāma par BAS ( Flika un partneru ) šantāžu. Vai arī neprātu un spilgtu politiskās korupcijas paraugu.


Komentāri 4

..

Latvijai nopietnas un uzticamas aviokompanijas zaudesana bus vel lielaks zaudeejums kaa parex banka iepludinata nauda.

pirms 9 gadiem, 2011.10.01 14:49

''

Skatot ziņas TV, esmu sapratusi dažas lietas - mūsu daži ministri - satiksmes, ekonomikas - ir stulbi un ar šauru redzējumu.
Fliks ir perfekti iemācījies latviešu valodu, kas liecina, cik nopietni viņš izturas pret saviem darba pienākumiem Latvijā, un darbinieki viņu ciena un gatavi nēsāt uz rokām. Tas jau par kaut ko liecina.
Kaut šo rakstu nebija pacietības izlasīt līdz galam, pilnībā pievienojos.

pirms 9 gadiem, 2011.10.03 10:30

nazis

Mūsu valdībai vienmēr ir jāatrod kāds vainīgais, tas nekas, ka vainīgā meklēšana un atrašana neatrisina situāciju. Šoreiz tā nav privātā Parex banka, kas jāglābj. Šoreiz tā ir aviokompānija, kur valsts (mēs visi) ir lielākais akcionārs, bet valdības nostāja ir visai dīvaina - ja kalns nenāk pie Muhameda, tad Muhameds pat neiedomājas kaut kur iet - it kā valstij tas būtu vienalga un var noskatīties, kā uzņēmums grimst.
Vainīgs būs Fliks, jo viņš, lūk, aizbrauca no Latvijas, kad KNAB sāka žvadzināt roku dzelžus un valdībai vairs nebija iespējas viņam uzdot jautājumus. Neviens nekādus jautājumus uzdot nevēlējās un vēl mazāk vēlējās (pasarg, Dievs) saņemt kaut kādas atbildes. Kādam vajadzēja triumfēt, kā senajā Romā, ieslēgt roku dzelžos, žurnālistu un preses ielenkumā aizvest uz nopratināšanas telpu un iznīcināt (tāpat kā ar Miķelsonu. Cik tālu ir viņa lieta?). Fliks darīja tikai to, ko darītu jebkurš cits cilvēks, kam rūp viņa bizness - cīnījās līdz galam ar visiem iespējamiem līdzekļiem, kamēr valdība ar savu uzpūtīgo bezdarbību to gremdēja. Taču vajadzēja būt otrādi, jo valsts ir vairākuma akcionārs.

pirms 9 gadiem, 2011.10.04 22:49

jons

Cik nopelnīja Latvija par savām investīcijām? - 0 "NULLI"!
Cik nopelnīja Flika firma par saimniekošanu? - n'padsmit miljonus! Lai tik smuki apjātu valsti, noteikti bija nepieciešams ciešs valsts atbildīgo amatpersonu atbalsts. Lai arī veiksmīgo līgumu parakstīšanas laikā, satiksmes ministrs bija Šlesers, vienošanās nenotika bez Oranžo un ZZS līdzdalības. Tauta, atveriet acis, ausis un domājiet paši ar savām galvām! Tas, ko te vārsmo mūzikas skolotājs un savulaik Oranžo finansu ministra kandidāts (HeHe), nav bez ideoloģiskām propagandas putām. Ar AirBaltc gājienu resnie vepri tika padzīti no valsts siles. Fliks - tikai izkārtne, parasts vācu pilotiņš un "meituģēģers".
Interesanti,cik ilgi un vai vispār Ziemeļlatvijas cenzūra pielaidīs šī komentāra publicitāti.

pirms 9 gadiem, 2011.10.12 09:14

Lietotāju raksti