Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Rotaļlietas – cik daudz un kādas pirkt, kā iemācīt bērnam pašam tās sakārtot

Rotaļlietām ir būtiska nozīme bērna dzīvē un attīstībā. Ar to palīdzību viņš atklāj pasauli, attīsta savas garīgās, fiziskās un emocionālās iemaņas. Bet aktuāls ir jautājums, cik daudz rotaļlietas bērnam nepieciešamas, lai būtu gana? Kādas tieši rotaļlietas izvēlēties? Un vēl viens vecākiem sāpīgs jautājums ir par kārtību bērnistabā – kā panākt, ka rotaļlietas nemētājas visapkārt vai vienā lielā haotiskā kastē? Kā panākt, ka bērns pats grib un spēj rotaļlietas sakārtot?

Jauna rotaļlieta kā svētki un īpašs notikums

Rotaļlietas bērniem mēdz pirkt ne tikai vecāki, bet atnest ciemiņa, radi un draugi. Tādā veidā nemanāmi māja ir pilna ar rotaļlietām, ar kurām bērns nemaz nespēlējas, kā arī nav iespējams ieviest kārtību, jo rotaļlietu ir krietni par daudz. Īpaša “sērga”, kas ātri pārņem māju, ir mīkstās rotaļlietas.

Lai no tā izvairītos, vecākiem vajadzētu apņemties, ka rotaļlietu pirkšana ikdienā un tāpat vien nav laba ideja. Katrai jaunai rotaļlietai mājā vajadzētu ienākt pārdomāti un īpašā gadījumā. Un nebūs nekas briesmīgs, ja ciemiņiem lūgsiet nenest bērnam rotaļlietas.

Vislabāk bērns spēlējas un arī jūtas, ja viņam apkārt ir neliels daudzums saprotamu, iemīļotu un patiešām noderīgu rotaļlietu. Ja šobrīd bērnistabā un rotaļlietu kastēs ir nesaprotams haoss, tad vislabāk ir mantiņas sašķirot un atstāt bērna rīcība tikai nelielu daļu no tām. Pārējo var atdot kādam citam vai noglabāt, lai ik pa laikam samainītu ar aktīvi izmantotajām. Tādā veidā bērnam būs sajūta, ka parādās jaunas rotaļlietas, bet patiesībā tās būs tās pašas vecās, kas ilgāku laiku nav redzētas.

Izvēlēties kvalitāti, nevis kvantitāti

Pērkot rotaļlietas bērniem, būtiskākais nosacījums, ko vajadzētu ievērot, ir kvalitātes princips. Labāk nopirkt vienu labu un dārgāku rotaļlietu, kas ir no bērnam draudzīgiem materiāliem un ir ilgi kalpojoša, nevis kaudzi ar lētām, neizturīgām mantām, kas bērnu saistīs tikai īsu brīdi.

Protams, jāseko līdzi, lai rotaļlietas atbilstu bērna vecumam un interesēm. Kā arī jāpārliecinās, ka uz iepakojuma ir CE marķējums, kas apliecinās, ka rotaļlieta atbilst Eiropas Savienībā noteiktajiem preču kvalitātes standartiem, kas rotaļlietu gadījumā ir ļoti būtiski. Ik pa laikam no aprites tiek izņemtas kādas bērnu rotaļlietas, kas neatbilst šiem nosacījumiem un var saturēt bīstamas detaļas vai vielas pārāk augstā koncentrācijā. Tāpēc vislabāk uzticēties zināmiem zīmoliem un pārdevējiem, kuri piedāvā bērniem drošu rotaļlietu klāstu.

Rotaļlietas ar plašu funkcionalitāti

Domājot par pašiem rotaļlietu veidiem, laba izvēle būs attīstošās rotaļlietas bērniem. Tās ir gan aizraujošas, gan ar plašu funkcionalitāti, gan nodrošina bērna vecumam nepieciešamo attīstību un iemaņas.

Laba izvēle būs dažāda izmēra koka kluči, bērna vecumam piemēroti konstruktori, puzles, dzīvnieku figūriņas un citas rotaļlietas bērniem, kas būs gan labi izmantojamas dažādās fantāziju spēlēs, gan veicinās radošumu, stratēģisko domāšanu un trenēs atmiņu. Rotaļlieta, kurai ir tikai viena konkrēta funkcija, bērnam ātri apnīk, to ir grūti adaptēt rotaļās, tāpēc tā vienmuļi var gulēt istabas stūri jau drīz pēc iegādes.

Kārtošana jāmācās kopā ar vecākiem

Pirmais solis uz kārtību bērna rotaļlietās ir rotaļlietu daudzuma samazināšana. Pēc tam atlikušās rotaļlietas jāiemācās ik dienu pēc noteiktas sistēmas sakārtot. Lai bērns to labi apgūtu, sākumā tas jādara kopā ar vecākiem. Vecāki ir tie, kuri rāda piemēru, bet bērni sāks tam sekot. Pēc kāda laika viņi jau paši spēs to paveikt bez vecāku palīdzības. 

Paradums uzturēt kārtību jāskatās arī plašāk. Vecāki nevar gribēt, lai bērns uztur kārtību savā istabā, ja šis paradums nav aktuāls visā ģimenē un citās telpās. 

Katrai rotaļlietu kategorijai sava vieta un kastīte

Lai bērns spētu apgūt rotaļlietu kārtošanu un varētu tikt ar to galā pats, vecākiem ir jāizveido bērna vecumam piemērota rotaļlietu uzglabāšanas sistēma. 

Vislabākā izvēle būs atvērta tipa plaukti, kuros atrodas seklas kastītes. Katrai rotaļlietu kategorijai jāpiešķir sava kastīte, kurā tām jāatrodas. Bērni pārsteidzoši ātri apgūst šādu sistēmu. Atvērtajos plauktos un zemajās kastītēs rotaļlietas ir pārskatāmas, bērns zina, kas ir viņa rīcībā.

Noteikti nevajag ļauties kārdinājumam ieviest vienu vai vairākas dziļas un necaurskatāmas kastes, kurās viss vienkārši tiek sabērts. Tad kastes apakšā būs rotaļlietas, kuras varbūt nebūs aiztiktas mēnešiem, kastes būs pilnas ar sīkumiem, gružiem un pat lietām, kurām jābūt atkritumu grozā, jo bērnam būs kārdinājums kārtošanas procesā visu, kas uz grīdas vai galda, samest kastē, jo tāpat jau neredzēs, no malas izskatīsies, ka ir kārtīgi.

Reklāmraksti