Eiropas skolēni veido modernus mācību materiālus - “podkāstus”

Viņus būs grūti uzņemt, jo latvieši ir klusi un kautrīgi un pārsvarā nesarunāsies. Gaidot starptautiskā projektā "iPood draugi" iesaistītos skolēnus no Latvijas, Ķelnes piepilsētas Frēhenes skolas pedagogi jau laikus brīdināja audzēkņus, kuru ģimenēs latviešus uz laiku izmitinās.

Vācijā Smiltenes ģimnāzijas skolēni uzklausīja arī dīvainus jautājumus no projekta sadarbības partneriem, Rietumeiropas valstu vienaudžiem, piemēram, vai Latvijā pazīst "Adidas" zīmolu un klausās tādas populāras dziesmas, kas šobrīd ir topā visā pasaulē. Dažiem Vācijas un Īrijas skolēniem pat vispār nebija ne jausmas, kur atrodas Latvija.

Smiltenes ģimnāzisti izkliedēja neziņu par Latviju un izrādījās vieni no komunikablākajiem un radošākajiem jauniešiem projekta sanāksmē. Viņi trīs dienas strādāja kopā ar Rietumeiropas skolēniem Vācijā, uzņemot izglītojošus "podkāstus" par skolu un mācīšanos, brokastīm Vācijā, saules enerģiju, atkritumu pārstrādi, mākslu un kultūru vai transportu.

"Podkāsti" ir amatieru veidoti video un audio raidījumi, kas satur tekstu, mūziku un attēlu un ko var skatīties un klausīties datorā, atskaņotājos mp vai iPod, vai mobilajā telefonā. Visi projekta "iPood" dalībnieki jau iepriekš trenējās savās mājās, uzņemot vairākas šādas filmiņas, un Vācijā parādīja tās citiem.

Projekta "iPood draugi" sanāksmē Vācijā Latviju šomēnes pārstāvēja Smiltenes ģimnāzijas direktore Velga Mālkalne un direktores vietniece, projekta koordinatore Latvijā Inga Savicka, 11. klases skolnieces Sibilla Sarma, Sabīne Pauga, Lelde Pētersone un Mārtiņš Mārcis Leimanis no 7. klases.

Smiltenes ģimnāzija vienīgā Latvijā ir iesaistījusies starptautiskā jauno tehnoloģiju izmantošanas projektā. Partneri ir skolas Lielbritānijā, Īrijā, Vācijā, Spānijā un Itālijā. Pirmo tikšanos kopā ar skolēniem rīkoja Frēhenes ģimnāzija netālu no Ķelnes, - liela skola ar vairāk nekā tūkstoš audzēkņiem.

V. Mālkalne ir gandarīta par to, cik labi savu skolu un Latviju kopumā pārstāvēja Smiltenes ģimnāzisti. Viņa priecājas par savu audzēkņu svešvalodu prasmi, par to, cik droši viņi to pielietoja, atbildot uz citu valstu skolotāju jautājumiem par Latviju un savu skolu. "Mūsu skolēni iejutās darba grupās, bija atvērti sadarbībai ar citu valstu skolēniem un deva radošas idejas," slavē direktore.

Ne velti viņa uzsver, ka skolēniem trīs dienas Vācijā bija iespēja mācīties dzīvot. Smilteniešus iemeta vienus pašus svešā vidē, lai ķepurojas, kā māk. Darba grupās bija jāstrādā kopā tikai ar citu valstu skolēniem. Naktsmājas deva vāciešu ģimenes.

Vācijā bija tik interesanti, ka negribējās sēsties lidmašīnā un doties mājās, atzīst Smiltenes ģimnāzisti. Viņi ieguva jaunus draugus, uzlaboja svešvalodu prasmi un kaut nedaudz iepazina, kā dzīvo vienaudži Vācijā.

Piemēram, atšķiroties kārtība Latvijas un Vācijas skolās. Kad sākas stundas, skolas durvis no iekšpuses tiek aizslēgtas. Ja stundā iezvanās skolēna mobilais telefons, skolotājs to var konfiscēt uz nedēļu. Stundās vācu skolēni ēd. No kabineta uz kabinetu viņi staigā ar virsjakām.

Sibilla savā darba grupā veidoja filmiņu par vāciešu brokastīm. Tās īpaši neatšķiras no latviešu brokastīm: sviestmaizes ar sieru vai gaļu, sausās brokastis, tēja vai kafija. Vāciešiem ļoti garšo "nutella" un džems. Tas brokastīs neiztrūkst.

Sibilla piebilst, ka interesanti bijis arī iepazīt jaunās tehnoloģijas. "Apskatījām jaunos "Apple" datorus un ieguvām pieredzi."

"Vācijā ir ļoti maz "Windows" tipa datoru, kā mums. Tur ir "Macintosh" datori, līdz ar to ir citas programmas un cita vide. Mūsu bērni skatījās un mācījās tās pielietot ," saka I. Savicka.

Ar vizīti Ķelnē projektam "iPood" draugi" punkts nav pielikts. Aprīļa vidū uz Īriju, bet rudenī uz Itāliju dosies citi projektā iesaistītie skolēni. Smiltenes ģimnāzijā "iPood draugos" piedalās 15 skolēnu no 7. līdz 11. klasei.

Projekta noslēguma konference notiks Smiltenes ģimnāzijā 2011. gada maijā, un uz to ieradīsies visu piecu partnervalstu skolēnu un pedagogu delegācijas.

V. Mālkalne jau tagad prognozē, ka projektā paveiktais darbs būs ieguvums skolām.

"Šāda veida filmiņas jeb "podkāsti", kas satur tekstu, skaņu un attēlu, labi noder mācību procesā, kā mūsdienīgs mācību resurss, it īpaši skolēniem, kuriem palīdz vizuālā mācīšanās. "Podkāsts" var būt gala produkts jebkuram mācību darbam, piemēram, skolēnu pētnieciskajiem darbiem, un ir labs variants to prezentācijai. Šo materiālu var lejupielādēt no interneta mobilajā telefonā un skatīties, braucot autobusā uz skolu," skaidro direktore.

Izglītība