Pasliktinās pamatskolēnu attieksme pret matemātiku 5

Pēdējo gadu laikā pasliktinājusies Latvijas ceturto klašu skolēnu attieksme pret matemātiku, liecina starptautiskā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījuma "TIMSS 2007" pirmie rezultāti.

 

Kopumā statistikas dati gan liecina, ka 65% Latvijas skolēnu attieksme pret matemātiku ir augstākā mērā pozitīva, tomēr 2003.gadā skolēnu ar šādu attieksmi bija par 6% vairāk, ko pētījuma autori uzskata par statistiski nozīmīgu atšķirību.

 

 

Vienlaikus par 7% palielinājies to skolēnu skaits, kuriem ir slikta attieksme pret šo mācību priekšmetu.

 

 

Toties salīdzinājumā ar 2003.gadu no 66% līdz 71% palielinājies to ceturto klašu skolēnu skaits, kuriem ir pozitīva attieksme pret dabaszinātnēm, kā arī par septiņiem 7% samazinājies to skolēnu skaits, kuri pret šo mācību priekšmetu ir vienaldzīgi.

 

 

Tomēr, kā norādījuši pētījuma autori, lai arī skolēnu attieksme ir saistīta ar skolēnu sasniegumiem attiecīgajā mācību priekšmetā, parasti to valstu skolēni, kuriem ir augsti sasniegumi, neizjūt ļoti pozitīvu attieksmi pret attiecīgo mācību priekšmetu. Piemēram, Taivānā, kur skolēniem ir ļoti augsti sasniegumi matemātikā, attieksme salīdzinājumā ar citām valstīm pret šo mācību priekšmetu ir viszemākā.

 

 

"Iespējams, šāda likumsakarība saistāma ar to, ka intensīva mācīšanās tomēr ir smags darbs, kuru grūti mīlēt," pieļauj pētījuma autori.

 

 

Jau ziņots, ka saskaņā ar šo pašu pētījumu Latvijas ceturto klašu skolēnu sasniegumi dabaszinātnēs ir starp augstākajiem pasaulē un ir aptuveni vienādā līmenī ar Honkongas, Japānas, Krievijas un Anglijas skolēnu sasniegumiem.

 

 

Sasniegumu ziņā matemātikā Latvija atrodas astotajā vietā pasaulē, kur to apsteidz jau minētās valstis - Honkonga, Singapūra, Taivāna, Japāna, Krievija un Anglija, kā arī Kazahstāna. Toties mūsu skolēnu sasniegumi ir statistiski nozīmīgi augstāki nekā skolēniem no pārējām pētījuma dalībvalstīm, arī kaimiņvalsts Lietuvas.

 

 

Lai noskaidrotu skolēnu attieksmi pret matemātiku, pētījumā laikā tika uzdota vairāku jautājumu sērija un tika aprēķināti divi atbilstoši indeksi, kas raksturo skolēnu attieksmi.

 

 

Kopumā no Latvijas pētījumā piedalījās 146 skolu direktori, 339 skolotāji un 3908 skolēni no ceturtajām klasēm. Finanšu ierobežotības dēļ pētījums netika veikts mazākumtautību skolās, līdz ar to pētījums aptver tikai tos skolēnus, kuri mācās latviešu skolās.

 

 

2003.gadā pētījums Latvijā tika veikts arī astoto klašu grupās, bet finansiālu problēmu dēļ Latvija 2007.gadā piedalījās tikai ceturto klašu pētījumā.

Komentāri 5

matemātiķe

Vai vaina nav jāmeklē mācību priekšmeta skolotājā, kas nespēj paskaidrot sakarigi jauno uzdoto vielu!

pirms 12 gadiem, 2008.12.26 19:03

70 gadi

Matemātika laiku laikos nevienam skolā nav patikusi. Reti kuram tā padodas arī tagad. Tā kā skolotājs var būt eņģelis, bet nekas tur nesanāks.

pirms 12 gadiem, 2008.12.26 19:15

eee

Skolotājam nav jābūt enģelim, bet gan jāmāk saprotamā valodā iemācīt matemātiku. Diemžēl nav daudz skolotāju, kas to varētu. Tieši tāpēc jau arī tā matemātika nevienam nepatīk.

pirms 12 gadiem, 2008.12.27 12:08

viela

to 70 gadi

Nepiekrītu gan. Nav pat jābūt izcilām sekmēm, lai matemātika patiktu. Vismaz man patika un zinu, ka vēl dažiem patika kā mācību priekšmets. Pietiek pat ar normāliem un labiem sekmju rezultātiem.
Bet piekrītu, ka ļoti daudz kas atkarīgs arī no skolotāja, viņa pasniegšanas manieres. Un skolotājam nav jābūt enģelim, bet ar sakarīgu spēju izklāstīt bērniem vielu. Varbūt vaina apstāklī, ka skolotāji neievēro tos vairākos pasnieguma veidus, dažādām uztverēm.

pirms 12 gadiem, 2008.12.27 19:00

Madara

Nepiekrītu viss, ka mums Latvijā matemātikas zināšanas ir zemākas kā , piemēram, minētajai Anglija. No dažu cilvēku , jo īpaši, pirmās klases skolēnu statistikas vēl nekas nav pierādāms. Man dzīvojošie draugi ārzemēs pametot Latviju atzina, ka mums ir daudz grūtākas pakāpes matemātika, kas , iespejams , arī priekštatu tādu ir devis, proti (zēmāks līmenis?). Pati esmu 12, klases skolniece un jāatzīst , ka viss slēpjas skolotajos, ar kādu žipru attieksmi un piemēriem matemātikas pamati tiek likti un tālākais jau gulstas uz katras personas pleciem un inteluktuālajām spējām. Arī man matematikā pamtskolā sagādāja nemazums raižu, kur visu pamatā bija skolotāju neprasmīgā macību priekšmeta pasniegšana, bet nu jau šo trīs pēdējo mācību gadu laikā no atzīmes četri jau esmu uz 8. Paldies skolotājai! Cepuri nost- un lai tādu būtu vairāk.
Protams, tas ir tikai mans viedoklis, par kuru neviens vien vēl varētu diskutēt.

pirms 12 gadiem, 2009.02.22 18:04

Izglītība