Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Auto un moto trasēm noteiks trokšņa robežlielumus

Ministru kabineta komiteja šodien virzīja skatīšanai valdībā grozījumus trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtībā, nosakot trokšņa robežlielumus auto un moto trasēm, kas atrodas apdzīvotās vietās.

Saskaņā ar noteikumiem mototrasei, kas atrodas individuālo dzīvojamo māju un daudzstāvu dzīvojamo māju teritorijā, trokšņa robežlielums būs no 65 līdz 75 decibeliem. Piemēram, ja trasē notiek līdz pieciem sporta treniņiem nedēļā darba dienās no 9 līdz 20 un sestdienās no 9 līdz 18, drīkstēs pieļaut 65 decibelu troksni. Ja trasē paredzēts līdz 16 sacensību dienām gadā, tad maksimālais decibelu skaits drīkstēs būt 75. Ja gadā sacensību dienu skaits ir virs 16 un tās notiek sestdienās un svētdienās, pieļaujamais robežlielums būs 70 decibeli.

Atšķirīgi trokšņa robežlielumi ir trasēm, kas atrodas jauktā centra un publiskās apbūves teritorijās. Tur trokšņa robežlielums atkarībā no treniņu, sacensību dienu skaita un norises laika būs noteikts no 70 līdz 80 decibeliem.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija noteikumos paredzējusi, ka auto un motosporta bāzu īpašniekiem vai valdītājiem būs pienākums trasi aprīkot ar trokšņa monitoringa iekārtu, kā arī trases mājaslapā būs jāievieto sacensību grafiks un pašvaldība būs par to jāinformē.

Šāds regulējums nepieciešams, jo Latvijā ik gadu norisinās gan starptautiskās, gan vietēja mēroga autosporta un motosporta sacīkstes, un, lai nodrošinātu starptautisko sacensību rīkošanu, ir jānosaka atbilstošs tiesiskais regulējums trokšņa jomā. Patlaban noteikumos noteiktie trokšņa robežlielumi ir ievērojami zemāki nekā to trokšņa ietekmes līmenis, kas parasti rodas lielākajā daļā motosporta norises vietu.

Vides trokšņa robežlielumu noteikšanai ir ņemti prakses piemēri no Eiropas Savienības dalībvalstīm. Kā piemēri no Eiropas trasēm noteiktajiem trokšņa robežlielumiem ir izvēlētas šādas trases - Austrijas "Red Bull Ring" un Vācijas Nirburgringas trase. Šajās trasēs dienas vidējais maksimālais robežlielums ir 80 decibeli, bet gada vidējais - 65 decibeli.

Diezgan lieli iebildumi pret šo noteikumu projektu ir Veselības ministrijai. Ministru kabineta komitejas sēdes laikā veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS), paužot ministrijas viedokli, uzsvēra, ka regulējums ir tapis, ignorējot sabiedrības veselības aspektus. Turklāt šie noteikumi ir mēģinājums aizstāt nepieciešamību Kandavas kartinga trasē uzbūvēt trokšņu slāpējošo sienu. Komentējot tieslietu ministra Dzintara Rasnača (VL-TB/LNNK) rosinājumu Veselības ministrijai vairāk informēt sabiedrību, kā pasargāt sevi no trokšņu ietekmes, piemēram, pasākumu laikā lietojot speciālas trokšņus slāpējošas austiņas, Belēvičs vēlreiz atgādināja, ka troksnis bojā veselību un austiņas nav risinājums.

"Latvija ir zaļākā valsts pasaulē, bet ja ņemsim vērā Veselības ministrijas ieteikumus, tad kļūsim par klusāko valsti pasaulē," teica labklājības ministrs Uldis Augulis (ZZS), ironizējot, ka tādā gadījumā varēs tikai vērot elektro transportlīdzekļu sacensības. Arī finanšu ministrs Jānis Reirs (V) aicināja atbalstīt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sagatavoto regulējumu, atgādinot, ka Latvijai motosportā ir labi panākumi.

Auto/Moto/Velo