Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

OCTA: Turpmāk atlīdzību iespējams varēs saņemt arī pie sava apdrošinātāja

„Tiešā zaudējumu regulēšanas (TZR) sistēma, kura paredz, ka ceļu satiksmes negadījumā cietušā persona varēs saņemt kompensāciju pie sava apdrošinātāja, būtiski atvieglos Latvijas transportlīdzekļu īpašnieku ikdienu, savukārt apdrošinātājiem jaunpieņemtā norma OCTA likumā liks paaugstināt sniegto pakalpojumu kvalitāti", uzskata LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Tiešā zaudējumu regulēšana (TZR) balstīta uz brīvprātības un OCTA licencēto apdrošināšanas sabiedrību savstarpējas vienošanās principiem. TZR sistēma nosaka to, ka vispirms zaudējumus aprēķina un tos izmaksā apdrošinātājs, kas apdrošinājis cietušās personas civiltiesisko atbildību, bet pēc tam apdrošināšanas atlīdzība tiek atgūta no vainīgās personas apdrošinātāja.

Tomēr Ministru Kabinetā pieņemtie grozījumi OCTA likumā uz apdrošināšanas sabiedrībām neattieksies obligātā kārtībā, bet gan pēc brīvprātības principa, sniedzot autovadītājiem iespēju izvēlēties savu apdrošinātāju ne tikai atbilstoši piedāvātajai OCTA polises cenai, bet arī daudziem citiem komponentiem: servisa, lojalitātes, attieksmes, reputācijas u.c.

„TZR sistēmas ieviešana noteikti būs ieguvums Latvijas transporta īpašniekiem, jo jaunieviestā kārtība atvieglos domstarpību un strīdu risināšanu starp apdrošināšanas ņēmēju (klientu) un apdrošinātāju, paaugstinot sniegto pakalpojumu kvalitāti. Vienlaikus cietušajam tiks atvieglota zaudējumu pieteikšanas procedūra.

Piemēram, pērkot OCTA polisi, parasti mēs izvēlamies sev tīkamāko apdrošināšanas sabiedrību un dodamies uz tuvāko tās filiāli. Šobrīd, nokļūstot ceļu satiksmes negadījumā, cietušajam ir jādodas pie tā apdrošinātāja, kurā polisi iegādājusies CSNg vainīgā puse, un var būt situācija, ka tas ir tālu no viņa dzīves vai darba vietas. Jaunā kārtība paredzēs, ka pēc CSNg cietušās puses vadītājs varēs vērsties pie sava apdrošinātāja, lai risinātu visus ar CSNg radīto zaudējumu pieteikšanu un noformēšanu saistītos jautājumus, kā arī saņemtu apdrošināšanas atlīdzību.

Savukārt visu turpmāko formalitāšu sakārtošanu un izmaksātās apdrošināšanas atlīdzības saņemšanu no vainīgās puses apdrošināšanas sabiedrības nodrošinās cietušās puses apdrošinātājs", informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Kā liecina Eiropas prakse TZR sistēma ir ieviesta un veiksmīgi darbojas daudzās Eiropas valstīs: Francijā, Beļģijā, Itālijā, Spānijā, Portugālē u.c. Valstīs, kur plaši tiek pielietota TZR sistēma, pamatā visas apdrošināšanas sabiedrības ir noslēgušas līgumus par savstarpēju sadarbību zaudējumu atlīdzināšanā, tāpēc šajās valstīs 90 - 95% OCTA zaudējumu tiek noregulēti, izmantojot TZR principu. Arī Latvijas apdrošināšanas sabiedrības atbalsta un pozitīvi novērtē jaunās sistēmas ieviešanu. (TZR darbības vispārējā principa shēmu lūdzu skat.pielikumā)

„Tiešā zaudējumu regulēšana (TZR) ir viens no būtiskākajiem jaunumiem, kas ieviesti OCTA likuma grozījumos. Stājoties spēkā šiem grozījumiem, OCTA apdrošinātājiem būs iespēja pēc brīvprātības principa vienoties par TZR, kas nozīmē, ka cietušais ceļu satiksmes negadījumā varēs vērsties pēc zaudējumu atlīdzināšanas pie sava OCTA apdrošinātāja, pat ja tam nebūs KASKO polise.

Protams, ka nosacījums būs attiecīgo apdrošinātāju pievienošanās tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmai", situāciju raksturo apdrošināšanas sabiedrības „BTA" SE valdes locekle Jeļena Alfejeva

Tādu pašu viedokli pauž arī If P&C Insurance apdrošināšanas sabiedrība, kas uzskata, ka apdrošināšanā līdzīgi kā banku biznesā savstarpēja uzticēšanās ir ļoti svarīga. Tieši TZR sistēma ļaus veidot apdrošinātāja un klienta attiecības, kurās pēc definīcijas nav vietas nevērībai un kurās iespējami kvalitatīvāka servisa nodrošināšana ir apdrošinātāja pienākums, jo arī OCTA klients turpmāk varēs kļūt par ilgtermiņa nevis vienas polises termiņa klientu.

„Pašlaik OCTA polises īpašnieks pēc ceļu satiksmes negadījuma ir spiests komunicēt ar otras negadījumā iesaistītās puses apdrošinātāju - tātad ar apdrošināšanas sabiedrību, kuru viņam nav iespējas izvēlēties un līdz ar to mazāk svarīgi ir tas, kurā sabiedrībā iegādāta viņa paša polise. Savukārt apdrošinātājam, kam jākompensē zaudējumi, dažkārt mēdz mazāk rūpēt negadījumā cietušās puses - konkurenta klienta - intereses.

Šī sistēma esošo situāciju būtiski mainīs. Iegādājoties polisi, klients ar savu maciņu nobalsos ne tikai par sev pieņemamu polises cenu, bet iegādāsies arī pakalpojumu, kura sniedzējam viņš uzticas un ir pārliecināts gan par veikto aprēķinu korektumu, gan zaudējumu atlīdzināšanas laiku un kvalitāti.

Protams, savs ieguvums nenoliedzami būs arī apdrošinātājiem, jo iespēja klientu kā pastāvīgu partneri piesaistīt ilgtermiņā dos iespēju pierādīt pakalpojuma kvalitāti atlīdzību regulēšanas procesā.", skaidro If P&C Insurance AS galvenais OCTA produkta vadītājs Agris Āva.

Grozījumi OCTA likumā stāsies spēkā, pēc Saeimas balsojuma, kas prognozējams tuvāko mēnešu laikā.

Auto/Moto/Velo