Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Par OCTA likuma grozījumiem

OCTA likuma grozījumi sākotnēji ir izstrādāti pēc apdrošinātāju iniciatīvas, apspriežot to Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) ietvaros, tad tie ir akceptēti FM Konsultatīvajā padomē un tagad ar nelieliem labojumiem tie ir akceptēti arī MK.

Pamatā likumprojekts paredz uzlabojumus OCTA sistēmā un arī dažus atsevišķu tiesību normu redakcionālus precizējumus, lai novērstu to nepareizu interpretāciju un vecinātu vienveidīgu piemērošanu.

Tiešo zaudējumu regulēšana (TZR) ir viens no būtiskākajiem jaunumiem, kas ieviesti OCTA likuma grozījumos. Stājoties spēkā šiem grozījumiem, OCTA apdrošinātājiem būs iespēja pēc brīvprātības principa vienoties par TZR, kas nozīmē, ka cietušais ceļu satiksmes negadījumā varēs vērsties pēc zaudējumu atlīdzināšanas pie sava OCTA apdrošinātāja, pat ja tam nebūs KASKO polise. Protams, ka nosacījums būs attiecīgo apdrošinātāju pievienošanās tiešo zaudējumu regulēšanas sistēmai.

Tādējādi apdrošinātāji varēs konkurēt savā starpā ne tikai ar cenām, bet arī ar sniegto pakalpojumu kvalitāti. Savukārt apdrošinātāju klienti varēs sava OCTA apdrošinātāja izvēlei balstīt uz tā sniegto pakalpojumu kvalitāti un dalību TZR sistēmā.

Protams, ka TZR sistēmas izveidē apdrošinātājiem ir vēl jāiegulda daudz pūļu, lai izslēgtu OCTA polišu cenu palielināšanos, kas nebūs izdevīgi klientiem. BTA ir gatava OCTA sistēmas ieviešanai, bet noteikti sekos līdz tam, lai mūsu OCTA polišu cenas būtu izdevīgas mūsu klientiem, arī nodrošinot tiem papildus pakalpojumus.

Jārēķinās ar to, ka pēc likuma spēkā stāšanās TZR sistēma nevarēs sākt darboties uzreiz, jo būs nepieciešama apdrošinātāju vienošanās par nosacījumiem, sistēmas darbības principiem. Visvairāk būs jāpiestrādā pie apdrošinātāju informācijas apmaiņas un savstarpējiem norēķiniem. Tas būtu jādara, ņemot vērā citu valstu pieredzi, un nosacījumu, ka OCTA cenas nevar palielināties uz komplicētu procedūru veikšanas rēķina.

Papildus tam var minēt, ka OCTA likuma grozījumi paredz labot situāciju saistībā ar to, ka mehāniskā transportlīdzekļa definīcija EK direktīvās un Latvijas ceļu satiksmes likumā atšķiras. Tā saskaņā ar EK direktīvu prasībām transportlīdzekļa jēdziens iekļauj arī mopēdus un specializētos tūristu transportlīdzekļus.

Pašreiz šiem transportlīdzekļiem nav noteikts apdrošināšanas pienākums un cietušie nav aizsargāti tā, kā to paredz attiecīgās EK direktīvas. Pēc OCTA likuma grozījumu stāšanās spēkā arī minēto transportlīdzekļu īpašnieki varēs apdrošināt savu civiltiesisko atbildību.

Lai novērstu pārpratumus un nodrošinātu, lai cietušie ātrāk saņemtu apdrošināšanas atlīdzības grozījumi paredz precizējumus termiņu noteikšanā dažādu apdrošinātāju un klientu pienākumu izpildei.

Atbilstoši Latvijas Augstākās tiesas senāta nolēmumam, pieprasot zaudējumu atlīdzību skaidrā naudā (bet ne kā atlīdzību par veikto remontu), atlīdzībā nevar tikt iekļauts PVN.

Likuma grozījumi attiecīgi precizē kārtību atlīdzības aprēķiniem. Līdzīga prakse neiekļaut atlīdzībā PVN, ja tā tiek izmaksāta skaidrā naudā, pastāv arī citās Eiropas valstīs. Attiecīgi OCTA likuma grozījumi veicinās bojāto transportlīdzekļu remontēšanu autoremonta uzņēmumos, kuri maksā nodokļus, un tādējādi veicinās ēnu ekonomikas apkarošanu, kā arī transportlīdzekļu piedalīšanos ceļu satiksmē pēc remonta tehniskā kārtībā, kas savukārt veicinās ceļu satiksmes drošību.

Papildus var minēt izmaiņas ekspertīzes veikšanā, lai izvairītos no liekiem izdevumiem formālu prasību izpildei, un tādā veidā nodrošinot OCTA polišu cenu līmeni, nepalielinot to uz nevajadzīgu procedūru veikšanas rēķina.

Grozījumos arī ir redakcionāli precizēta norma par transportlīdzekļa remontdarbu ekonomisko pamatotību, lai nodrošinātu to atbilstību zaudējumu minimizācijas prasībai - tas attiecīgi pozitīvi ietekmēs OCTA polišu cenas. Grozījumi arī paredz apmaksāt ekspertīzes izdevumus, kuri radušies cietušajai personai.

Beigās var minēt, ka saskaņā ar Latvijas Bankas kādu laiku atpakaļ pieņemtajiem Kredītu reģistra noteikumiem, turpmāk tajā netiks sniegtas ziņas par regresa prasībām pret neapdrošinātu auto īpašniekiem par izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem, tāpēc no OCTA likuma tiek izslēgta prasība sniegt informāciju Latvijas Bankas Kredītu reģistram.

Auto/Moto/Velo