Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Pieci praktiski mediķu ieteikumi, kā izvairīties no saslimšanas ar gripu 4

Latvijas mediķi ceļ trauksmi, strauji tuvojoties gripas epidēmijas slieksnim. Viena Latvijas iedzīvotāja dzīvību gripa šogad jau paņēmusi. Lai izvairītos no saslimšanas ar gripu vai citām elpceļu infekcijām, AS “Veselības centru apvienība” ārsti ir izstrādājuši praktiskus ieteikumus, kā pārdzīvot šo veselībai bīstamo periodu un nesaslimt.

Gripas profilakses pasākumi varētu būt dažādi, taču ārsti atzīmē, ka visefektīvākā rīcība, lai nepakļautu sevi inficēšanās riskam, tomēr ir vakcinācija. “Gripas štami jeb infekcijas paveidi katru gadu piedzīvo mutāciju, tieši tāpēc vakcinēties ir nepieciešams ik gadu no jauna. Jo ātrāk organisma imūnsistēma izveido antivielas, jo mazāks ir risks saslimst gripas sezonā,” uzskata Anna Aleksandrova, ārste interniste, VCA poliklīnikas „Elite”, dienas stacionāra vadītāja.

Statistika liecina, ka ar gripu saslimst tikai 20% no tiem, kuri savlaicīgi ir potējušies pret šo slimību. Ja nu tomēr gadījies saslimt, tad gripa šiem cilvēkiem norit vieglākā formā un neizraisa komplikācijas.

1. Neapmeklējiet sabiedriskas vietas, kur var būt daudz saslimušo.

“Salīdzinot ar citām elpceļu infekcijas slimībām, gripa atšķiras ar ļoti lielu izplatīšanās ātrumu un sarežģītām komplikācijām, sākot no bronhītiem un plaušu karsoņiem un beidzot pat ar letāliem iznākumiem. Līdz ar to pirmais ieteikums būtu izvairīties no publisko vietu (skolas, universitātes, poliklīnikas, slimnīcas u.c.) apmeklēšanas,” iesaka ārste Anna Aleksandrova, VCA poliklīnikas „Elite” dienas stacionāra vadītāja. Mediķi iesaka arī biežāk mazgāt rokas, jo vīrusu baktērijas ir itin visur.

2. Nekādu diētu, vairāk augļu un antioksidantu uzturā.

Mediķi rekomendē gripas sezonas laikā uzturā lietot vairāk dabisko antioksidantu un vitamīnu. “Ziemā ir īpaši svarīgi uzturēt līdzsvaru organismā , tādēļ neiesaku pastāvīgi novājināt organismu ar diētām, jo sevišķi tad, kad sākas gripas sezona. Tas iznīcina imunitāti un pazemina organisma dabiskās aizsargspējas. Īpaši ieteicams ikdienas uzturā lietot mežrozīšu tēju, dažādas sēklas, augu eļļas, putras, zivi un citus ar vitamīniem bagātus produktus. Tāpat ieteicams nelielās devās lietot ķiplokus un lokus, jo tie satur allilu, kas vairo organisma aizsargspējas,” atgādina Anna Aleksandrova.

Ķiplokus sagrieztā veidā var turēt telpās, kur vienlaicīgi atrodas gan saslimis, gan vesels cilvēks. Fitoncīdus saturošie ķiploki palīdzēs nesaslimt, aprūpējot tuviniekus.

3. Regulāras fiziskas nodarbības un vingrinājumi. 

Mērenas fiziskas aktivitātes palīdzēs uzturēt dabiskās organisma aizsargspējas. “Jāatceras par labi sabalansētiem vingrinājumiem. Jebkura muskuļu pārslodze gripas sezonā var ietekmēt jūsu veselību un pakļaut organismu saslimšanas riskam. Lai būtu labā formā, pilnīgi pietiek ar 20 līdz 30 minūšu garu pastaigu vai pusstundas aerobikas treniņu,” uzsver daktere Aleksandrova.

4. Jādzer pietiekams daudzums ūdens.

Mediķi uzsver, ka ikdienā dzeršanai jālieto 1,5 līdz 2,5 litri ūdens. Parādoties  pirmajiem saslimšanas simptomiem, izdzertā ūdens daudzums jāpalielina līdz 3- 3,5 litriem dienā. “Ūdens izskalo infekciju no organisma. Labi, ja saslimis cilvēks bez parasta ūdens izdzer arī liepu, kumelīšu vai dzērveņu tēju., jo tās saturā ir vielas, kas palīdz organismam ātrāk atgūties no slimības,” – iesaka ārste.

5. Labs miegs izvēdinātā telpā.

Ārsti norāda, ka mūsu imunitāte ir ļoti atkarīga no stresa. Jo vairāk pārdzīvojam, jo lielākas ir mūsu izredzes  saslimt ar vīrusu infekcijām. “Pirms gulēt iešanas labi izvēdiniet telpas! Svaigs gaiss palīdzēs kārtīgi izgulēties un samazinās stresa ikdienas devu. Ieteicams vēdināt telpas arī pusdienas laikā darba vietā. Tas palīdzēs saglabāt mitrumu gaisā un nepieļaut gļotu sausumu elpceļos. Gaisa sausums paver ceļu baktēriju izplatībai kaklā un degunā,” – brīdina daktere Anna Aleksandrova.

Ja tomēr no saslimšanas nav izdevies izvairīties, konsultējieties ar AS “Veselības centru apvienība” dežūrārstiem VCA poliklīnikā “Elite”, VCA poliklīnikā “Aura R”, VCA poliklīnikā “Pulss 5” – Rīgā, VCA poliklīnikā “Olvi” – Daugavpilī. Vakaros un brīvdienās mediķa padomu iespējams saņemt arī zvanot uz Ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001 (darba dienās no 18.00-8.00, brīvdienās visu diennakti).

Komentāri 4

Gunars

Šeit grūti saprast: tikko parādījās ziņa, ka Latvijā iegādātā vakcīna tomēr neattiecas uz atnākušās gripas paveidu un var būt neefektīva vai pat kaitīga. Šajā rakstā tomēr turpina reklamēt vakcināciju. Vai tā ir cita vakcīna, vai arī šīu vakcinācija ir kā bizness - iepirkto jārealizē par katru cenu, neraugoties uz neefektitāti?

pirms 3 gadiem, 2015.01.20 12:50

Madara

Nākamreiz pierakstiet papildus rindkopu klāt par pazīmēm, jo tad man speciāli jāmeklē. Mūsu ģimenē ir šobrīd vai nu gripa sākusies, vai nu Rota vīruss. Bet ilga maksimums 3 dienas (bērnam), taču mums 2 dienas un dzeram daudz škidrumu, neēdam gaļu, olas u.c. produktus + dzeram aktīvāsw oglītes kapsulas. Vienviet lasījām, ka dažas pazīmes sakrīt ar gribu, bet ne visas. Protams, rotai arī ne visas sakrīt, bet tā mums pirmo reizi ir - vemšana (visiem, negaidīta), caureja (bērnam un draugam), vēdersāpes un kuņģu sāpes (par bērnu nezinu, jo gadiņš tikai, bet mums ar draugu ir), kaulu laušana, nogurums, ēst negribas, karsts ķermenis, klepus (bet ne pārmērīgs).

pirms 3 gadiem, 2015.01.21 11:51

!!!

Vakaros un brīvdienās mediķa padomu iespējams saņemt arī zvanot uz Ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001 (darba dienās no 18.00-8.00, brīvdienās visu diennakti).

pirms 3 gadiem, 2015.01.21 12:05

Skobis

Man un manā rajonā nav kontatēts neviens saslimšanas gadījums,jo lietojam brīnum zāles Kampars.

pirms 3 gadiem, 2015.01.22 22:55

Veselība